Skip to content

Basis verhoogd

Doelgroep: Beleidsteam, (zorg)leerkrachten basisscholen en secundaire scholen

We bieden een traject aan bestaande uit interactieve momenten waarbij theorie en praktijk worden verbonden met betrekking tot brede en verhoogde zorg op school. Vooraf wordt in overleg met de directies afgestemd welke accenten op de school nodig zijn, zodat de begeleiding maximaal aansluit bij de context en noden van elk team. Er wordt gewerkt met professionele leergemeenschappen. Dankzij deze aanpak bieden we zowel inhoudelijke expertise als praktische handvatten waarmee de scholen onmiddellijk verder kunnen.

Dit project werd gefinancierd door Leerpunt en is tot stand gekomen door een consortium tussen Arteveldehogeschool, Vives en Odisee. Dit traject wordt door alle consortiumpartners aangeboden.

  • Meer informatie over het traject in Artevelde vind je hier.
  • Meer informatie over het traject in Odisee vind je hier. 

Basis verhoogd: Hoe de brede en verhoogde basiszorg binnen jouw school versterken?

Doelpubliek

Beleidsteam, (zorg)leerkrachten basisscholen en secundaire scholen

Doelstellingen

Met het Decreet Leersteun wil de Vlaamse Regering ervoor zorgen dat alle leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen met een maximale leerwinst. Om die ambitie waar te maken, streven we drie doelstellingen na

  • de kennisbasis over brede basiszorg en verhoogde zorg uitbouwen door eigen praktijkkennis te verdiepen vanuit actuele onderzoekskennis (kennis),
  • versterkte brede basiszorg en verhoogde zorg implementeren door effectieve differentiatie en redicodis-maatregelen in de klas toe te passen, te evalueren en bij te sturen (praktijk),
  • verduurzamen op niveau van de school en eventueel de scholengemeenschap/-groep (SG) door effectieve interventies over brede basis- en verhoogde zorg te integreren in het zorgbeleid / beleid op leerlingenbegeleiding (beleid)

binnen 3 mogelijke thema’s

  • Effectieve differentiatie en/of redicodis-maatregelen op vlak van taal/talen (lezen, schrijven, spreken...)
  • Effectieve differentiatie en/of redicodis-maatregelen op vlak van STEM (wiskunde/wetenschappen/techniek...)
  • Preventie en redicodis-maatregelen op vlak van gedrag en emotie (socio-emotioneel leren, executieve functies, omgaan met uitdagend gedrag, ...)

Docent

Els Vanobberghen (els.vanobberghen@vives.be)

Inschrijven kan via Eekhout Academy (link komt hier vanaf 1/11/25 beschikbaar)

Contacteer ons

Basis verhoogd