Skip to content

Boordevol taal in de kleuterklas

Doelgroep:

Taaldidactiek in de kleuterklas!
Boordevol Taal is een nieuw handboek over taaldidactiek in de kleuterklas. Het is het resultaat van een samenwerking tussen tien docenten van verschillende Vlaamse lerarenopleidingen en het Centrum voor Taal en Onderwijs (KU Leuven). In deze workshop verkennen we via inspirerende praktijkverhalen de 7 didactische principes die vooropstaan in het boek. Via praktische kijkwijzers leer je om kritisch te reflecteren over je eigen aanpak en ontdek je hoe elke schooldag van een kleuter boordevol kansen zit om taal te leren. 

De deelnemers worden verdeeld in groepen om via een oefening kennis te maken met de 7 didactische principes die vooropstaan in het handboek Boordevol taal. De deelnemers worden ook uitgenodigd om bestaande activiteiten in de kleuterklas waar ze lesgeven, te toetsen aan de 7 didactische principes uit het boek.

Boordevol taal in de kleuterklas!

Doelpubliek

Kleuteronderwijs: Kleuterleerkachten, directies, adjunct-directies, beleidsmedewerkers, zorgcoördinatoren, zorgleerkrachten

Doelstellingen

Na deze workshop krijg je inzicht hoe je 7 didactische principes kan toepassen in je klasaanbod om de taalontwikkeling van kleuters te stimuleren (van peuterklas tot derde kleuterklas).

Voorkennis

Geen

Docent

Matthias Lefebvre
studeerde Nederlandse en Engelse taal- en letterkunde aan de Universiteit Gent. Hij behaalde ook het academische lerarendiploma. Na zijn studie kon hij onmiddellijk aan de slag als dialectonderzoeker aan de vakgroep Nederlandse taalkunde van de Universiteit Gent waar hij meeschreef aan een aantal afleveringen van het Woordenboek van de Vlaamse Dialecten. Sinds 2010 werkt hij als studie- en trajectbegeleider en als lerarenopleider in de educatieve bachelor kleuteronderwijs aan VIVES Hogeschool in Kortrijk waar hij zich onder meer toespitst op taaldidactiek als docent.

Inschrijven kan via Eekhout Academy