Skip to content

Computationeel denken in het lager onderwijs

Doelgroep: Leerkrachten lager onderwijs en  secundair onderwijs (1e graad)

Deze teamgerichte nascholing richt zich op de implementatie van zinvolle activiteiten rond computationeel denken in het lager onderwijs. 

Een nascholing die je op een begrijpelijke manier eerst uitlegt wat computationeel denken in het lager onderwijs precies is. Daarna gaan we aan de slag. In de nascholing wordt uitgesproken aandacht besteed aan de 10 competenties van computationeel denken. We leren dat computationeel denken meer is dan enkel programmeren.

Voor veel kinderen -en leerkrachten- is het een droom om de wereld om ons heen net iets beter te begrijpen. Vanuit aantrekkelijke contexten kijken we hoe computationeel denken geïntegreerd kan worden in onze lessen wiskunde, STEM of Wero. Twee vliegen in één klap. Want zeg nu zelf, je wil toch ook je lessen nét iets computationeler maken zonder dat je daarvoor een cursus programmeren moet volgen?

Na een korte uitleg gaan de deelnemers zelf hun computationele vaardigheden ontdekken bij het lezen van een busplannetje. Daarna worden de 10 vaardigheden besproken en komen twee langere opdrachten. Zowel plugged als unplugged, voor iedereen haalbaar natuurlijk.

Hands-on, met een degelijke basis om zelf toe te passen in je lessen met een heleboel voorbeelden, ondersteund door een presentatie met slides en filmfragmenten van authentieke klassituaties uit de basisschool.

Doelpubliek

  • Leerkrachten lager onderwijs
  • Leerkrachten secundair onderwijs (1e graad)

Doelstellingen

  • Maak je blik op anderstalige leerlingen breder zodat je hen beter kan leren kennen.
  • Stem de didactiek voldoende af op noden van anderstalige leerlingen. 

Voorkennis

  • Geen voorkennis vereist

Docent

  • Geert Neyrynck

Inschrijven via Eekhout Academy

contacteer ons

Computationeel denken in het lager onderwijs