Skip to content

Hoe versterk je het verhaalbegrip bij kleuters?

Doelgroep:

Taalontwikkeling
Begrijpend lezen start al in de kleuterklas.

Als je krachtige prentenboeken voorleest aan kleuters, moet je hen aanleren hoe ze kunnen gebruikmaken van luisterstrategieën. Het gaat om voorspellen, visualiseren, samenvatten … Daarop oefenen we doe je met kleuters door:

  • de prenten van het verhaal in de juiste volgorde te leggen;
  • personages te beschrijven;
  • gevoelens van personages te duiden of te visualiseren;
  • te voorspellen wat er zal gebeuren;
  • oplossingen te bedenken voor een probleem in het verhaal;
  • kernelementen of tekststructuren te visualiseren.

Kleuters luisterstrategieën laten ontdekken en verkennen, doe je ook door hardop te denken

Doelpubliek

Kleuteronderwijs: Kleuterleerkachten, directies, adjunct-directies, beleidsmedewerkers, zorgcoördinatoren, zorgleerkrachten

Doelstelling

Tijdens deze workshop leer je luisterstrategieën inzetten om verhaalbegrip te versterken bij kleuters.

Voorkennis

Geen 

Docent

Matthias Lefebvre
Studeerde Nederlandse en Engelse taal- en letterkunde aan de Universiteit Gent. Hij behaalde ook het academische lerarendiploma. Na zijn studie kon hij onmiddellijk aan de slag als dialectonderzoeker aan de vakgroep Nederlandse taalkunde van de Universiteit Gent waar hij meeschreef aan een aantal afleveringen van het Woordenboek van de Vlaamse Dialecten. Sinds 2010 werkt hij als studie- en trajectbegeleider en als lerarenopleider in de educatieve bachelor kleuteronderwijs aan VIVES Hogeschool in Kortrijk waar hij zich onder meer toespitst op taaldidactiek als docent.

Inschrijven kan via Eekhout Academy

 

Hoe versterk je het verhaalbegrip bij kleuters?