Hoera! Ik heb een smartphone!
Doelgroep: Leerlingen in de eerste graad secundair onderwijs, hun leerkrachten en andere onderwijsprofessionals
Voor 4e, 5e en 6e leerjaar
Hoe gaan kinderen om met hun smartphone, tablet of game? Zien ze vooral fun of begrijpen ze ook de risico’s en mogelijkheden? In een wereld vol Roblox, TikTok en klas-chats is mediawijsheid broodnodig.
Met “Hoera, ik heb een smartphone!” duiken jij en leerlingen samen met Tom Termote (ICT-docent bij het studiegebied Technology van Hogeschool VIVES en mediawijsheidsexpert) in de echte online leefwereld van leerlingen. Geen droge theorie, wel herkenbare voorbeelden, slimme tips en een flinke dosis speelsheid.
Met deze 5 onlinetips gaan je leerlingen naar huis
We pakken de belangrijkste digitale uitdagingen aan: helder, concreet en op kindermaat:
- Cyberveiligheid die blijft plakken:Wachtwoorden = ondergoed. Delen mag nooit.
- Rust in de klas-chat: Geen drama, geen geroddel, geen ruzies.
- Slim tegen oplichting: “Gratis Robux”? “V-Bucks cadeau”? Leerlingen doorzien de val meteen.
- Grooming herkennen: Via het beeld van “de wolf verkleed als oma” snappen kinderen hoe online manipulatie werkt.
- Digitale balans: Waarom scrollen zo moeilijk te stoppen is en hoe je de baas blijft over je scherm.
Het resultaat
Een klas die digitaal vaardiger, weerbaarder en socialer wordt. Kinderen krijgen bovendien een eenvoudig moreel kompas mee. Mogen oma en opa dit zien? Zo niet: stoppen.
Doelen op een rijtje
- Begrijpen hoe technologie werkt en waarom online = blijvend.
- Privacy beschermen met sterke wachtwoordgewoontes.
- Respectvol communiceren in chatgroepen.
- Reclame, scams en grooming herkennen en vermijden.
- Juist handelen bij problemen: praten, blokkeren, rapporteren.
- Gezond omgaan met schermtijd en de valstrikken van apps doorzien.
Doelpubliek
- Leerlingen van het vierde, vijfde, zesde leerjaar
- Leerkrachten en andere onderwijsprofessionals
Voorkennis
- Geen voorkennis vereist
Docent
Tom Termote, mediawijsheidsexpert