Skip to content

Hoera! Ik heb een smartphone!

Doelgroep: Leerlingen in de eerste graad secundair onderwijs, hun leerkrachten en andere onderwijsprofessionals

Lezing over veilig internetten. We verkennen samen het landschap van TikTok, Snapchat en Instagram. De spreker vertelt over de gevaren en het plezier van het internet. Sociale media draaien immers ook om sociaal contact en bijleren. Hij stuurt de leerlingen naar huis met concrete tools om zelf veilig online te surfen en tips om het gesprek aan te gaan met hun ouders.

Een tablet voor hun neus terwijl je met het gezin op restaurant gaat, een halfuurtje YouTube voor het slapengaan en een eigen smartphone voor ze aan het middelbaar beginnen: kinderen zijn steeds jonger als ze in aanraking komen met het internet. Maar wat weten ze over de gevaren?

Het volstaat niet om kinderen het internet op te sturen met ‘Gebruik je verstand, he!’ De gevaren waarmee op ze jonge leeftijd al geconfronteerd worden (denk aan cyberpesten, online gamen en zelfs pornografie) zijn te complex om alleen mee om te gaan. Als volwassenen mogen we niet zo naïef zijn om te denken dat onze kinderen er niet worden aan blootgesteld.

Tijdens deze lezing (2 lesuren), op maat van kinderen uit het vierde, vijfde en zesde leerjaar basis onderwijs, neemt docent cybersecurity Tom Termote (elektronica-ICT) zijn publiek mee door het internet. 

Doelpubliek

  • Leerlingen van het vierde, vijfde, zesde leerjaar
  • Leerkrachten en andere onderwijsprofessionals

Doelstellingen

  • Vergroot de online alertheid van je leerlingen.
  • Ga in gesprek over de impact van het internet op het leven van kinderen & jongeren.
  • Beleef een boeiende klasactiviteit met je leerlingen.

Voorkennis

  • Geen voorkennis vereist

Docent

  • Tom Termote
  • Mediawijsheidsexpert

 

 

Contacteer Tom Termote

Hoera! Ik heb een smartphone!