Leraarschap focus mentorschap
Doelgroep: kleuteronderwijs, lager onderwijs, secundair onderwijs, buitengewoon onderwijs, OKAN, volwassenenonderwijs
Hoe kunnen we als gedreven mentoren een reële meerwaarde betekenen?
In het eerste deel van de navorming wordt een korte brainstorm oefening gedaan met de deelnemers om praktijkervaringen uit te wisselen en te leren kennen.
Vervolgens worden een viertal concrete “cases” voorgelegd waarmee verder gewerkt wordt voor een analyse (eerst in groepjes, vervolgens plenair).
Hiervoor worden vier evidence informed tools gebruikt die ook door mentoren gehanteerd kunnen worden in de eigen praktijk.
Om af te sluiten wordt het kernkwadrantenmodel van Ofman uitgelegd en toegepast.
Gebruikte methodologie tijdens de workshop: Brainstorming – discussie en interacties – reflecties over cases en tools – confrontatie van diverse standpunten - zelfreflectie
Leraarschap focus mentorschap
Hoe kunnen we als gedreven mentoren een reële meerwaarde betekenen?
Doelpubliek
- kleuteronderwijs
- lager onderwijs
- secundair onderwijs
- buitengewoon onderwijs
- OKAN
- volwassenenonderwijs
Doelstellingen
- De deelnemers kunnen mogelijke problemen die ze in de praktijk tegenkomen herkennen en ze weten hoe ze ze moeten aanpakken.
- De deelnemers leren hoe ze kunnen werken met een viertal direct toepasbare tools.
Voorkennis
Voorkennis is niet nodig. Ik ga er wel van uit dat alle deelnemers mentor zijn.
De workshop richt zich vooral naar mentoren die starten of die hun eerste nascholingen willen vormen. Minder naar heel ervaren mentoren die al opleiding gevolgd hebben.
Docent
Tom Robaey
Tom is master in de romaanse talen en master in de bedrijfscommunicatie. Hij is leerkracht Frans HSO Emmaüsinstituut te Aalter met 30 jaar praktijkervaring. Hij is er vakgroepcoördinator en reeds jarenlang mentor.
Inschrijven kan via Eekhout Academy
