Mij gaan ze niet liggen hebben! Een kritische kijk op de online wereld!
Doelgroep: Leerlingen in de derde graad secundair onderwijs en hun leerkrachten
Lezing om te leren kritisch nadenken om fake news en de algmene gevaren van het internet te herkennen.
Jongeren en hun smartphone: ze lijken wel een package deal. De leefwereld van tieners speelt zich voor een groot deel online af en beïnvloedt hun manier van denken. Maar hoe genuanceerd zijn die invloeden?
Door influencers en algoritmes krijgen we vaak enkel nog informatie te zien die onze manier van denken bevestigt. Voor jongeren, die nog volop hun eigen mening en ideeën vormen, is het des te belangrijk om te weten hoe sociale media hun klikgedrag analyseren en sturen.
In deze lezing (2 lesuren) leert Tom Termote, docent cybersecurity (elektronica-ICT), zijn publiek kritisch na te denken. Hoe herken ik fake news? Wat vind ik zelf van de uitspraken die anderen doen? Tom vertrekt van de algemene gevaren van het internet, maar legt zijn focus al snel op de impact van nieuwe media op ons denken. Onderhoudend en tegelijk humoristisch: na deze lezing gaan leerlingen uit het vijfde en zesde middelbaar sowieso bewuster om met het internet.
Doelpubliek
- Jongeren in de derde graad secundair onderwijs
- Leerkrachten en andere onderwijsprofessionals
Doelstellingen
- Vergroot de online alertheid van je leerlingen.
- Ga in gesprek over de impact van smartphones op het leven van jongeren.
- Beleef een boeiende klasactiviteit met je leerlingen.
Voorkennis
- Geen voorkennis vereist
Docent
- Tom Termote
- Mediawijsheidsexpert