Onderwijs vanuit hoge verwachtingen
Doelgroep:
Effectieve interventies tegen onderwijsachterstanden in het basisonderwijs:
Meer dan vijftig jaar aan onderzoek toont aan dat leerkrachten verschillende verwachtingen hebben van hun leerlingen. Deze verwachtingen zijn vaak, geheel of gedeeltelijk, gebaseerd op de achtergrond van de leerling en eerdere leerprestaties. Deze verwachtingen beïnvloeden het pedagogisch en didactisch handelen van de leerkracht, wat op zijn beurt de kwaliteit van het leren en de ontwikkeling van leerlingen beïnvloedt.
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we de lat hoog leggen én onze leerlingen begeleiden in het proces om die lat te halen?
Via zes aanbevelingen en bijhorende activiteitenbundels worden onderwijsprofessionals geleid naar een manier om via hoge verwachtingen ook de leerlingen te leiden naar hogere leerprestaties.
Deze navorming is gebaseerd op de Leidraad Onderwijs vanuit hoge verwachtingen (www.leerpunt.be)
Onderwijs vanuit hoge verwachtingen
Doelpubliek
Leerkrachten kleuter- en lager onderwijs
Doelstellingen
De deelnemers leren aan de hand van zes aanbevelingen hoe ze aan de slag kunnen gaan vanuit hoge verwachtingen in hun onderwijs.
Voorkennis
Geen voorkennis vereist. Het vooraf doornemen van de leidraad ‘hoge verwachtingen’ of activiteiten is niet nodig aangezien deze tijdens de vorming gebruikt wordt.
Docent
Stijn Coussement
Lerarenopleider Educatieve Bachelor Lager Onderwijs aan hogeschool VIVES campus Kortrijk (o.a. algemene didactiek en stagecoördinatie)
Onderzoeker bij Professional Teaching en Educational Technology (VIVES).
Auteur Leidraad Onderwijs vanuit hoge verwachtingen (https://leerpunt.be/leidraden/hoge-verwachtingen)
Inschrijven kan via Eekhoutacademy
