Pubers in de klas!
Doelgroep: Leerkrachten lager onderwijs (3e graad), secundair onderwijs (doorstroom, dubbele finaliteit, arbeidsmarkt) (1e, 2e en 3e graad) en OKAN
Hoe kan je op een positieve manier omgaan met het ontluikende puberende brein van de leerlingen? Tijdens deze workshop leer je hoe je in de klas rekening kan houden met en inspelen op het puberbrein op het vlak van leren, klasdynamiek en klasmanagement.
De ontwikkeling van het puberbrein is bij elke puber gelijklopend maar de timing van deze ontwikkeling is zeer divers. We zoemen in op de socio-emotionele ontwikkeling en de cognitieve ontwikkeling van het puberbrein. Dit heeft een impact op klasmanagement, groepsdynamica en leren leren. Aan de hand van casussen analyseren we het gedrag van de pubers, zoeken we de reden achter het gedrag en bieden we (gedrags)alternatieven aan om op een constructieve manier in te spelen op het puberbrein.
In het eerste deel reiken we via doceren en onderwijsleergesprek een kader aan waarbinnen het puberbrein besproken wordt. In het tweede deel gaan we concreet aan de slag met casussen, bieden we handvaten en zoeken de oorzaken achter het gedrag.
Pubers in de klas!
Doelpubliek
- Leerkrachten lager onderwijs (3e graad)
- Leerkrachten secundair onderwijs (doorstroom, dubbele finaliteit, arbeidsmarkt) (1e, 2e en 3e graad)
- OKAN
Doelstellingen
- Inzicht krijgen in het puberbrein van de leerlingen
- De uitdagingen, beperkingen en kwaliteiten leren kennen van het puberbrein
- Het lesgeven afstemmen op de verworven inzichten
Voorkennis
Geen voorkennis vereist
Docent
Amélie Fauquant
Sinds 2007 is Amélie docent in de lerarenopleiding (educatieve bachelor secundair onderwijs, lager onderwijs en bachelor na bachelor zorgverbreding). Ze is pedagoge van opleiding en heeft een diploma van psychotherapeut. Ze heeft tevens enkele jaren gewerkt in de bijzondere jeugdzorg, als zorgcoördinator in een basisschool en leerkracht in het secundair onderwijs.
Inschrijven via Eekhout Academy