SOS Schrijven in 1B
Doelgroep:
Een effectieve schrijfdidactiek toepassen bij leerlingen van de B-stroom.
Dit leerlabo is geënt op de ervaringen en resultaten van SOS Schrijven in 1B, een project dat via een krachtige didactiek de schrijfvaardigheid van leerlingen in de B-stroom stimuleert.
Tijdens de eerste sessie maak je kennis met actueel onderzoek over schrijfonderwijs. We zoomen in op bouwstenen voor een effectieve schrijfdidactiek, denken na over strategie-instructie, evaluatie van schrijftaken, het inzetten van digitale tools enzovoort. Op het einde van deze sessie selecteer je uit een schrijfpakket vijf motiverende schrijfactiviteiten, waarmee je samen met de leerlingen aan de slag gaat. Zij trainen in het schrijven en jij als leerkracht traint in de effectieve schrijfdidactiek.
In de tweede sessie blikken we terug op de vijf schrijflessen. Wat werkte goed en waar liep je vast? Die ‘knopen’ ontwarren we. We kijken ook vooruit naar de schrijflessen uit de methodes. Hoe zorgen we ervoor dat die effectiever worden? De deelnemers gaan naar huis met een concrete handvatten voor motiverende én effectieve schrijflessen.
SOS Schrijven in 1B
Doelpubliek
Leerkrachten secundair onderwijs (1e graad)
Doelstellingen
Dit leerlabo laat je kennismaken en experimenteren met de laatste inzichten over effectief schrijfonderwijs. Daarnaast krijg je uitgewerkt lesmateriaal om concreet aan de slag te gaan.
Voorkennis
Deze vorming is bedoeld voor mensen die lesgeven (of betrokken zijn bij het lesgeven) in het eerste of het tweede jaar van de B-stroom.
Docenten
Lien Vanopstal is docent vakdidactiek Nederlands en Nederlands niet-thuistaal in de opleiding educatieve bachelor lager en secundair onderwijs van VIVES Hogeschool. Daarnaast is ze auteur van het boek ‘De basis Nederlands’ en coördineert ze het taalbeleid binnen de lerarenopleiding. Als onderzoeker en navormer bij het expertisecentrum ProTeaching van VIVES is zij betrokken bij PWO-projecten die inzetten op effectieve taaldidactiek: van het uittekenen van een taal(lees)beleid, over het creëren van een krachtige leesomgeving op scholen, tot schrijfdidactiek waarin expliciete strategie-instructie centraal staat.
Liesbeth Ghesquière is docent en stagebeleider Nederlands in de opleiding educatieve bachelor secundair onderwijs van VIVES Hogeschool. Zij is daarnaast medeauteur van o.m. handboeken Nederlands specifiek gericht op 1 en 2B. Als onderzoeker en navormer voor het expertisecentrum ProTeaching van VIVES is zij betrokken bij PWO-projecten die inzetten op effectieve taaldidactiek: van duurzame taalondersteuning bij ex-OKAN-leerlingen in alle vakken, over gedifferentieerde literatuurlessen die inzetten op identiteit in diversiteit, tot schrijfdidactiek waarin expliciete strategie-instructie centraal staat.
Inschrijven kan via Eekhout Academy
