Rekenbegeleiding in de basisschool
Hoe ondersteun je rekenzwakke kinderen en hun leerkrachten in de volledige basisschool?
- Xaverianenstraat 10, Brugge
- 32u
- 32 plaatsen
600 EUR(Vrij van BTW)
Elke rekenmethode voorziet in een degelijke instructiefase en leerkrachten zijn gemotiveerd om goed les te geven. Ondanks dat, lukt het niet altijd om alle kinderen tot vlot rekenen te brengen. En dan wordt jouw hulp ingeroepen. Maar het is niet evident om alle samenhangen binnen het rekencurriculum van de basisschool te overzien, noch om de impact van sommige keuzes uit de methode in te schatten.
- Leerkrachten lager onderwijs
- Zorgleerkrachten
- Ondersteuners
- Lesgevers OKAN
- Leerkrachten volwassenonderwijs
- Help leerlingen hun rekenfouten te begrijpen en zelfs te voorspellen.
- Reik motiverende oefenvormen aan.
- Help de leerkrachten in de aanpak tijdens hun verlengde instructie.
- Ga zelf aan de slag met kleine groepjes rekenzwakke kinderen.
- Schat in wanneer breder onderzoek of externe hulp wenselijk is.
Didactische kennis van aanbrengen wiskunde in de lagere school.
Het grote voordeel van deze vierdaagse is de volledigheid op het niveau van rekenzorg binnen de school. Voor ieder rekendomein bespreken we de ontwikkeling doorheen de lagere school, bekijken we de keuzes die diverse rekenmethodes maken, verkennen we de fouten die kinderen kunnen maken en – vooral – hoe we hen concreet kunnen helpen. Voor kinderen met een zeer ernstige rekenproblematiek zal therapeutische hulp noodzakelijk blijven, we gaan in deze vierdaagse niet tot op dat niveau. Maar je zal aardig wat kinderen deze extra belasting kunnen besparen.
In een eerste deeltje schetsen we de realiteit van een rekenzwak kind. Wat kan maken dat het misloopt en welke samenhang is er met andere (leer)moeilijkheden?
Daarna bekijken we voor ieder domein afzonderlijk (getalbegrip, bewerkingen, handig rekenen, metend rekenen …) welke opeenvolgende vaardigheden de kinderen moeten verwerven en wat daar dan weer bij kan fout lopen.
Uiteraard bespreken we de stappen die jij kan zetten om ofwel hun leerkracht te ondersteunen, ofwel de kinderen zelf rechtstreeks te helpen. Er is voldoende tijd om te kijken naar de keuzes die jullie rekenmethodes maken en redelijke aanpassingen hierin te bespreken.
Vanzelfsprekend kunnen er tijdens de vierdaagse op elk moment concrete vragen gesteld worden over de kinderen die jullie nu al begeleiden.
Intro rekenzwakte en aanvankelijk rekenen tot 20
Hilde Heuninck
Inzicht in de getalopbouw doorheen de volledige lagere school en de volledige lijn voor optellen en aftrekken
Hilde Heuninck
De volledige leerlijnen van vermenigvuldigen, delen en breuken
Hilde Heuninck
Behandelen van metend rekenen en vraagstukken
Hilde Heuninck
Waarom kiezen voor een opleiding ‘Rekenbegeleiding in de basisschool’ bij VIVES Continue
Kleine lesgroep
We laten bewust slechts een beperkt aantal cursisten toe. Dit om een goede interactie tussen de docent en de cursisten te garanderen. Het uitwisselen van ervaringen en best practices onderling zorgt voor een grote meerwaarde.
Kruisbestuiving
Expertise uit verschillende werkvelden wordt gecombineerd.
Hands-on
Deze opleiding is nog meer praktijk gericht. Je oefent de competenties tijdens de sessies. Je gaat dus actief aan de slag.
Verdiepend
Via deze opleiding verdiep je je in een specialisatie binnen je vakdomein. Komt tegemoet aan wie als specialist actueel wil blijven of zich nog dieper wil bekwamen.
Actief uitwisselen van ervaringen
Het uitwisselen van professionele ervaringen komt uitdrukkelijk aan bod tijdens de contacturen van deze opleiding.