Skip to content

Educatieve technologie in het basisonderwijs

25 EUR
(Vrij van BTW)

Hoe educatieve technologie doelgericht inzetten in de klas om het leerproces van kinderen in het basisonderwijs te ondersteunen.

Inschrijven voor deze opleiding is niet meer mogelijk.


Inschrijven via  deze link

<Edtech/station>, het bedrijfsnetwerk voor educatieve technologie en leertechnologieën in België, en VIVES Hogeschool Kortrijk nodigen je graag uit voor een namiddag rond educatieve technologie in de klas ter ondersteuning van het leerproces.

Ontdek hoe je educatieve technologie doelgericht kan inzetten in de klas om het leerproces te ondersteunen, zowel voor kleuter- als voor lager onderwijs.

Programma

12:45-13:00: Onthaal

13:00-13:50: introductie digitale didactiek en <Edtech/station>

14:00-15:10: Workshopreeks 1: keuze uit volgende workshops

Sessie 1: Visueel verrijken en ondersteunen
Doeltreffende visuele hulpmiddelen kunnen helpen om complexe concepten te vereenvoudigen, de aandacht van leerlingen vast te houden en het begrip en geheugen te verbeteren. Maak in deze workshop kennis met de meerwaarde van visuele ondersteuning om de leerervaring van je leerlingen te optimaliseren.
didactisch kader: Lucas Dedeurwaerder / Edtech demo's: Smart Symbols & Fonemi

Sessie 2: Formatief handelen (feedback & evaluatie)
Binnen onderwijs is het moeilijk om zicht te krijgen op het beheersingsniveau van de leerlingen (evaluatie) en om als leraar jouw begeleiding hierop aan te passen (feedback). Formatief handelen biedt een antwoord op beide moeilijkheden. We lichten toe hoe formatief handelen ingezet kan worden binnen onderwijs op basis van lopend onderzoek.
didactisch kader: Stijn Coussement / Edtech demo's: Bookwidgets

Sessie 3: samenwerkend en interactief leren
Benieuwd naar hoe (educatieve) technologie samenwerken in de lespraktijk kan faciliteren en bevorderen? In deze korte workshop verkennen we de voordelen van educatieve tools, bespreken we enkele didactische uitgangspunten en delen we good practices ter inspiratie.
didactisch kader:: Wouter Sissau / Edtech demo's: Smart Games & i3 Technologies

Sessie 4: ICT-beleid opstellen
In deze korte teaser ontdek je wat de meerwaarde van een ICT-beleidsplan op school is en welke de kerncomponenten zijn. Daarnaast ontkrachten we enkele mythes en krijg je een aantal tips om op te letten bij het opstellen ervan.
didactisch kader::Tony Opsomer / Edtech demo's: Fourcast for Education & Whizzkids

15:10-15:40: Pauze met dessert en EdTech demo's

15:30-16:40: Workshopreeks 2: keuze uit volgende workshops

Sessie 5: Gepersonaliseerd en adaptief leren
Zowel cognitieve als niet-cognitieve problemen kunnen een struikelblok vormen voor de ontwikkeling van een adequaat breukbegrip. Veelbelovend is het inzetten van adaptieve educatieve games om het leren van leerlingen te bevorderen. In deze sessie gaan we dieper in op lopend onderzoek waarbij we de effectiviteit van adaptieve feedback in een educatief game onderzochten.
didactisch kader: Febe Demedts (KU Leuven / itec /CIP&T) / Edtech demo's: Gynzy & Tori School

Sessie 6: Artificiële intelligentie binnen leren
Staan er binnenkort robots voor de klas in plaats van leerkrachten? Een vraag die raakt aan de kern van AIED (AI in education) onderzoek. In deze sessie vertellen we graag meer over de boeiende evoluties binnen dit onderzoeksdomein. We gaan dieper in op 3 aspecten.
1) Verkenning van de Relatie tussen AI en Onderwijs: Het brede spectrum van AI en AI-toepassingen wordt toegelicht en bekeken vanuit een pedagogisch perspectief.
2) Uitdagingen van AI in het Onderwijs: Verschillende soorten uitdagingen (technisch, ethisch en implementatie) die verband houden met 'AI in het onderwijs' staan centraal.
3) Tinkering AI in het Onderwijs: We bespreken hoe je kan omgaan met AI-trends en -hypes. Tot slot geven we inzichten mee voor een verantwoorde en zinvolle integratie van AI in het onderwijs.
didactisch kader:: Rani Van Schoors (Itec) / Edtech demo's: Prowise / Die Keure (KAI)

Sessie 7: Met adaptief en motiverend rekenen aan de slag in lager onderwijs
didactisch kader: Jeroen Van Hyfte / Edtech demo's: Lexima (Rekenheld)

Sessie 8: Computationeel denken
Ontdek wat computationeel denken betekent, uit welke kernconcepten het bestaat en waarom dit relevant is voor leerlingen. Daarnaast gaan we kort in op welke manieren je dit kan aanbrengen en waar programmeren zich in deze context positioneert. Tot slot krijg je nog enkele haalbare didactische tips om toe te passen in je programmeerlessen.
didactisch kader: Tony Opsomer / Edtech demo's : nog te bevestigen

  • Leraren basisonderwijs
  • Docenten van de lerarenopleidingen
  • Vertegenwoordigers van EdTEch bedrijven

Ontdek hoe je educatieve technologie doelgericht kan inzetten in de klas om het leerproces van leerlingen uit kleuter- en lager onderwijs te ondersteunen.

 

Geen voorkennis vereist.

Waarom kiezen voor een opleiding ‘Educatieve technologie in het basisonderwijs’ bij VIVES Continue

Breed doelpubliek

Deze opleiding is erg toegankelijk. Vergt geen specifieke voorkennis van de materie. Mix van deelnemers met uit diverse disciplines zorgt voor andere en boeiende perspectieven.

Verdiepend

Via deze opleiding verdiep je je in een specialisatie binnen je vakdomein. Komt tegemoet aan wie als specialist actueel wil blijven of zich nog dieper wil bekwamen.

Actief uitwisselen van ervaringen

Het uitwisselen van professionele ervaringen komt uitdrukkelijk aan bod tijdens de contacturen van deze opleiding.

Meer keuze?
Bezoek Continue.be

Continue is het online platform voor levenslang leren van de Associatie KU Leuven, goed voor meer dan 1000 professionele en academische opleidingen. Continue is dé website voor iedereen die wil bijblijven, zich persoonlijk wil ontwikkelen of omscholen. Je kunt kiezen uit korte opleidingen zoals webinars en webshops, en langere trajecten als postgraduaten. Studenten kunnen met een handige zoekfunctie een opleiding op maat vinden. Je volgt de lessen online, op locatie, of gemengd.

Ontdek Continue.be