Postgraduaat accountancy
Word specialist in accountancy (en behaal vrijstellingen ITAA - gecertificeerd accountant)!
- Xaverianenstraat 4, Brugge
- 32 credits
- 123u
2.450 EUR(Vrij van BTW)
(Modulair inschrijven mogelijk)
- Xaverianenstraat 4, Brugge
- 39 credits
- 123u
2.450 EUR(Vrij van BTW)
(Modulair inschrijven mogelijk)
- Xaverianenstraat 4, Brugge
- 32 credits
- 126u
2.590 EUR(Vrij van BTW)
(Modulair inschrijven mogelijk)
- Xaverianenstraat 4, Brugge
- 40 credits
- 126u
2.590 EUR(Vrij van BTW)
(Modulair inschrijven mogelijk)
De tweejarige opleiding Accountancy biedt een solide basis in fiscale thema’s zoals personen- en vennootschapsbelasting, BTW, en fiscale procedure in het eerste jaar (gemeenschappelijk met de opleiding Fiscaliteit). Het tweede jaar focust op gespecialiseerde accountancy vakken (boekhoud- en jaarrekeningrecht, financiële analyse,…), aangevuld met vakken zoals vennootschaps- en verenigingsrecht, deontologie en kantoororganisatie.
De opleiding hanteert principes zoals een grondige theoretische kennis, respect voor het rechtskader, praktijktoepassing en multidisciplinaire benadering. Het beperkte aantal deelnemers bevordert actieve participatie en dialoog.
Word gecertificeerd accountant bij het ITAA
Dit postgraduaat, erkend door het ITAA, biedt vrijstellingen voor de tussentijdse proeven tijdens de stage en de schriftelijke bekwaamheidsexamens (met uitzondering van deontologie, beroepsnormen en anti-witwaswetgeving). Je wordt ook grondig voorbereid op het mondeling bekwaamheidsexamen.
Heb je meer vragen hierover, check dan zeker onze FAQ!
Volg losse modules en ontvang een attest van permanente vorming (ITAA)
Ook losse modules kunnen gevolgd worden. Per geslaagde module ontvang je een creditbewijs en worden jouw opleidingsuren als permanente vorming doorgeven aan het ITAA. Je kan ook korte opleidingen volgen, zie deze link.
Handboeken (inbegrepen)
- Vandenberghe, F., Handboek Personenbelasting. Antwerpen: Gompel & Svacina
- Salens, P. & Taghon, C., Aangifte Vennootschapsbelasting. Antwerpen: Gompel & Svacina, e-book.
- Debelva F., Handboek Belasting Toegevoegde Waarde. Brugge: Die Keure.
- Lauwers T., Internationaal Fiscaal Recht. Gent: Academia Press.
- Delanote M., De fiscale procedure. Owl press.
- Mannekens M., Handboek Boekhouden - Belgisch boekhoudrecht; Intersentia.
- Je bent ‘starter’ in de sector en wil een grondige opleiding accountancy & fiscaliteit
- Je wil je kennis van fiscaliteit en accountancy grondig updaten
- Je wil de titel van gecertificeerd Tax Accountant behalen (ITAA)
- Behaal een postgraduaat Accountancy.
- Word een ethisch verantwoorde accountant met geavanceerde kennis, klaar voor praktische toepassing en certificering in een dynamisch financieel landschap.
- Je hebt een bachelordiploma in Bedrijfsmanagement met afstudeerrichting Accountancy-Fiscaliteit
- Je hebt een masterdiploma in een economische of juridische richting
- Je hebt een ander bachelor- of masterdiploma en minimaal 7 jaar ervaring als tax accountant
- Je hebt een ondernemersdiploma (Syntra – Boekhouder-Fiscalist)
- Je hebt een ander bachelor- of masterdiploma: je kan het postgraduaat volgen maar je voldoet niet aan de voorwaarden om toegang tot het beroep van ‘gecertificeerd accountant’ te krijgen. Hierdoor gelden de vrijstellingen bij het ITAA niet.
- Het inschrijvingsgeld is inclusief digitaal lesmateriaal, handboeken en catering. Er zijn geen bijkomende kosten.
- De lessen vinden plaats op donderdag van 18.00 u. tot 21.15 u. en zaterdag van 9.00 u tot 12.15 u. (niet tijdens schoolvakanties).
- Klik op de knop 'Bekijk uurrooster' om het betreffende uurrooster te zien van het 1e of het 2e jaar. In elk lesblok is er een korte koffiepauze. Op donderavond wordt een broodje voorzien (inbegrepen).
- On campus of hybride (via Teams): voor de meerderheid van de lessen heb je ook de mogelijkheid om deze online bij te wonen. We rekenen graag op voldoende aanwezigheid op de campus zodat het lesgebeuren voldoende interactief blijft. Er worden geen lesopnames voorzien.
- Zelfstudiepakket: een beperkt deel van de opleiding bestaat uit zelfstudie. Hiervoor wordt aangepast lesmateriaal voorzien.
- Examenplanning: tussentijdse evaluatiemomenten rekening houdend met de drukke fiscale periodes.
- We verwelkomen je uiteraard graag op een infodag voor meer informatie! (data zie deze link)
Algemene beginselen van fiscaal recht
Erika Raes
3 credits
Vennootschapsbelasting 1
Donald Vandenberghe, Christophe Rapoye, Frank Vanbiervliet
7 credits
Personenbelasting 1
Frederik De Roo, Filip Vandenberghe, Veerle Vanhaecke, Maxime Vandemaele
8 credits
Belasting toegevoegde waarde 1
Frank Vanbiervliet, Alexander Baert
5 credits
Fiscale procedure
Alexander Delafonteyne
3 credits
Overige fiscale topics 1
Bob Beazar, Luc De Meyere, Thierry Lauwers
3 credits
Case study accountancy voor accountants en belastingadviseurs
Bryan Gryson, Dries Bertrem
3 credits
Boekhouden en consolidatie
Lieve Castryck, Carl Rombaut
4 credits
Analytische boekhouding en management accounting
Dirk Van Lindt
4 credits
Financiële analyse
Marleen Mannekens, Dirk Van Lindt, Bryan Gryson
4 credits
Boekhoudrecht en jaarrekeningrecht
Steven Keirse, Marleen Mannekens, Carl Rombaut
10 credits
Auditing
Lieven Acke, Thierry Van Loocke
7 credits
Vennootschaps- en verenigingsrecht en insolventiewetgeving
Dominique De Marez
4 credits
Deontologie en kantoororganisatie
Frank Vanbiervliet, Donald Vandenberghe
3 credits
Adviesnota - praktijkcase accountancy
3 credits
Algemene beginselen van fiscaal recht
3 credits
Vennootschapsbelasting 1
7 credits
Personenbelasting 1
8 credits
Belasting toegevoegde waarde 1
5 credits
Fiscale procedure
3 credits
Overige fiscale topics 1
3 credits
Case study accountancy voor accountants en belastingadviseurs
3 credits
Boekhouden en consolidatie
4 credits
Analytische boekhouding en management accounting
4 credits
Financiële analyse
4 credits
Boekhoudrecht en jaarrekeningrecht
10 credits
Auditing
8 credits
Vennootschaps- en verenigingsrecht en insolventiewetgeving
Dominique De Marez
4 credits
Deontologie en kantoororganisatie
3 credits
Adviesnota - praktijkcase accountancy
3 credits
Waarom kiezen voor een opleiding ‘Postgraduaat accountancy’ bij VIVES Continue
Erkende bijscholing accountancy & fiscaliteit
Goedgekeurd door het ITAA. Wij laden je opleidingsuren voor jou op in het ITAA-portaal indien je ons je ITAA-nummer doorgeeft bij inschrijving.
Docenten uit bedrijfsleven
Onze docenten zijn professionals uit het bedrijfsleven die je de bouwstenen aanreiken voor een succesvolle carrière. Ze delen niet alleen hun kennis, maar leren je ook de praktijk van binnenuit kennen. Zo helpen zij bij het verder ontplooien van je vaardigheden en het uitbreiden van je netwerk.
Combineerbaar met voltijds werk
De lessen zijn 's avonds of op zaterdagochtend. Of (deels) online. We maken de combinatie studeren en werk voor jou mogelijk. Ons team staat garant voor een uitstekende service, flexibiliteit en persoonlijke aanpak.
Verdiepend
Via deze opleiding verdiep je je in een specialisatie binnen je vakdomein. Komt tegemoet aan wie als specialist actueel wil blijven of zich nog dieper wil bekwamen.
Ontdek ook deze andere opleidingen in Accounting

Meer keuze?
Bezoek Continue.be
Continue is het online platform voor levenslang leren van de Associatie KU Leuven, goed voor meer dan 1000 professionele en academische opleidingen. Continue is dé website voor iedereen die wil bijblijven, zich persoonlijk wil ontwikkelen of omscholen. Je kunt kiezen uit korte opleidingen zoals webinars en webshops, en langere trajecten als postgraduaten. Studenten kunnen met een handige zoekfunctie een opleiding op maat vinden. Je volgt de lessen online, op locatie, of gemengd.
Algemene beginselen van fiscaal recht
Je leert of herhaalt de algemene beginselen van fiscaal recht via zelfstudie.
Algemene beginselen van fiscaal recht
Dit vak wordt aangeboden via zelfstudie. Er wordt een syllabus ter beschikking gesteld met de volgende inhoud:
- Definitie van belastingen en situering
- Doel en functies van belastingen
- Bronnen van het fiscaal recht
- Partijen betrokken bij de belasting
- Indeling van de belastingen
- Basisbeginselen van het belastingrecht
- Toepassingsgebied van de belastingen
- Algemene rechtsbeginselen in fiscale zaken
Na het zelfstandig doornemen en verwerken van deze materie volgt een online bevraging.
Over de docent
Erika RAES is master in de rechten, gegradueerde in de Fiscale Wetenschappen, ITAA belastingconsulent en docente bij de VIVES Hogeschool.
Vennootschapsbelasting 1
Dit opleidingsonderdeel Vennootschapsbelasting 1 bereid je voor op consulting en compliance taken met betrekking tot vennootschapsbelasting, en maakt je vertrouwd met het vaststellen van fiscale en belastbare resultaten, inclusief diverse belastingtarieven, aftrekposten en bijzondere aspecten van de rechtspersonenbelasting.
Vaststellen van het fiscaal resultaat
- Toepassingsgebied vennootschapsbelasting
- Belastbare gereserveerde winst
- Vrijgestelde gereserveerde winst
- Verworpen uitgaven
- Uitgekeerde dividenden
- Berekening van de belasting
- Diversen – gewoon tarief, verlaagd tarief, bijzondere tarieven
- Diversen – verrekenbare en terugbetaalbare voorheffingen
Over de docent
Vandenberghe Donald begon zijn beroepsloopbaan bij de FOD Financiën, gedurende acht jaren werkte hij op diverse controles vennootschapsbelasting.
Vervolgens ruilde hij de fiscale administratie in voor de private sector waar hij gedurende 11 jaar de functie van financieel directeur uitoefende in grotere familiebedrijven. Sinds 2011 is hij bestuurder en partner bij Flamée & Partners BV, Accountants en Belastingadviseurs BV. Hij is kwaliteitstoetser, lid van de examenjury en van de stagecommissie van het ITAA. Hij is (gast)docent voor onder meer het ITAA, Best Seminars, SBM, Hogent, Vives, Accountants Academy, de Fiscale Hogeschool en verzorgt diverse seminaries voor beroepsorganisaties.
Vaststellen van het belastbaar resultaat
In dit onderdeel analyseren we het vak ‘Uiteenzetting van de winst’ van de aangifte in de vennootschapsbelasting, waarbij we vertrekkend van het 'resultaat van het belastbaar tijdperk' de belastbare grondslag in de vennootschapsbelasting reconciliëren.
Ook de belangrijkste 'afzonderlijke aanslagen' in de vennootschapsbelasting komen aan bod.
De volgende bewerkingen worden behandeld:
- Bestanddelen van het resultaat waarop de aftrekbeperking van toepassing is (“minimale belastbare grondslag”)
- Verdeling volgens oorsprong (Belgisch – geen verdrag – verdrag)
- Aftrek voor innovatie-inkomsten
- Aftrek van de groepsbijdrage
- Niet-belastbare bestanddelen (vrijgestelde giften, vrijstelling sociaal passief, vrijstelling van compensatievergoedingen)
- Investeringsaftrek
- Compenseerbare verliezen
- Definitief belaste inkomsten (DBI-aftrek)
Over de docent
Christophe Rapoye is Senior Manager in de afdeling Vennootschapsbelasting bij PwC. Hij is voornamelijk actief in overnames en herstructureringen van vennootschappen (M&A).
Rechtspersonenbelasting
Na een algemene introductie, bekijken we de algemene principes die gelden op het gebied van de rechtspersonenbelasting: wie zijn de belastingplichtigen, waarop en tegen welke tarieven worden zij belast.
We leggen uit waarom bepaalde entiteiten zo graag onder de rechtspersonenbelasting vallen en hoe de administratie hierop reageert.
Tenslotte worden ook enkele bijzonder topics besproken: het verlenen van verkoopsconcessies, winstgevende activiteiten verricht door vzw’s, vrijstelling van onroerende voorheffing, enz.
Over de docent
Frank Vanbiervliet is verbonden aan het advocatenkantoor Deloitte Legal en maakt deel uit van haar Tax Dispute Resolution Team. Hij is daarnaast een gewaardeerde spreker op diverse seminaries en is bijzonder geëngageerd binnen het ITAA, waar hij Rechtskundig Assessor is.
Personenbelasting 1
Na het voltooien van het opleidingsonderdeel Personenbelasting 1 heb je een grondige fiscale kennis van de belangrijkste bepalingen inzake deze materie.
Inleiding in personenbelasting
Tijdens deze sessie worden de kenmerken van deze belastingheffing toegelicht aan de hand van concrete voorbeelden. Ook wordt stilgestaan bij de persoonlijke gegevens die in de aangifte personenbelasting worden opgenomen en mee de belastbare basis vormgeven.
Komen o.a. aan bod:
- Progressiviteit van de belasting
- Vrijstelling buitenlandse inkomsten
- Verschillende belastbare inkomsten
- Belastingvermindering
- Huwelijksquotiënt
Over de docent
Frederik De Roo is lid van de Raad van bestuur en Partner bij BDO, en gespecialiseerd in vennootschaps- en inkomstenbelastingen.
Personenbelasting 1
In deze sessies worden de verschillende vakken van de aangifte in de personenbelasting toegelicht en dit zowel wat deel I als deel II van de aangifte betreft.
Er wordt gestart met een theoretische uiteenzetting die zowel klassikaal als via zelfstudie wordt ingevuld. De deelnemer krijgt van een aantal vakken de nodige informatie en tijd om de kennis te verwerken en te verwerven. Daarna is er telkens voorzien in een klassikaal moment waarop vragen kunnen worden gesteld over deze onderwerpen en waarbij een aantal zaken verder worden toegelicht aan de hand van concrete voorbeelden. Op die manier bekomt de deelnemer tijdens het traject een integratie van de opgedane theoretische kennis in concrete praktijkgevallen.
Thema’s via zelfstudie, gevolgd door een Q&A:
- onroerende inkomsten
- diverse inkomsten
- roerende inkomsten
- beroepskosten: loontrekkenden, winsten en baten: art. 49 WIB/92
- uitgaven die recht geven op een belastingvermindering
Thema’s die volledig klassikaal worden behandeld:
- gezinssituatie en personalia
- bezoldigingen van loontrekkenden en hun afzonderlijk belaste inkomsten
- meerwaarden tijdens de uitoefening van de beroepswerkzaamheid en stopzettingsmeerwaarden
- bedrijfsleiders
- beroepsinkomsten: verschillen tussen winsten en baten
Over de docent
Filip Vandenberghe is docent personen- en vennootschapsbelasting. Hij verzorgt tevens colleges en seminaries voor verschillende beroepsverenigingen en schijft artikels voor fiscale tijdschriften. Hij is auteur van het ‘Handboek Personenbelasting’ (Gompel & Svacina).
Pensioenen
De opleiding is gericht op het begrijpen van de pensioenopbouw, met specifieke aandacht voor fiscaliteit en mogelijkheden binnen het Belgisch pensioenstelsel. We behandelen kort het wettelijk pensioen en gaan al snel over naar de andere pijlers van de pensioenopbouw, zoals groepsverzekering, VAPZ, IPT, pensioensparen,enz. Daarnaast wordt de 80%-grens gedetailleerd besproken en onderzoeken we de inhoud en het doel van de Sigedis databank.
Over de docent
Veerle Vanhaecke is Finance and Tax Consultant - Gecertificeerd Accountant (ITAA).
Beroepsinkomsten bedrijfsleiders
Tijdens deze sessie wordt op een praktische wijze stilgestaan bij alle aspecten die de fiscale positie van bedrijfsleiders beïnvloeden.
Gelet op het belang en de verschillen tussen de bedrijfsleiders van categorie 1 en 2, wordt in de eerste plaats stilgestaan bij de beoordeling van deze categorieën en de uitwerking hiervan op de (belastbare) inkomsten. Het spreekt voor zich dat het attractiebeginsel en de huurherkwalificatie, hetwelk twee unieke fiscale gevolgen zijn voor bedrijfsleiders, uitvoerig worden besproken en toegelicht aan de hand van diverse voorbeelden.
Vervolgens wordt stilgestaan bij de samenstelling van het (belastbaar) inkomen, waarbij aandacht wordt geschonken aan vrijgestelde inkomsten en mogelijkheden tot optimalisatie van het bezoldigingspakket van de bedrijfsleider. Per slot van rekening worden nog enkele neveneffecten en formaliteiten behandeld tijdens deze sessie.
Over de docent
Maxime Vandemaele is Tax Manager bij allround financieel adviesverlener VGD en begeleidt er ondernemers bij hun fiscale vraagstukken. Daarnaast is hij professor aan de Fiscale Hogeschool en doceert hij bij diverse instellingen (e.g. Universiteit Antwerpen, etc.).
Belasting toegevoegde waarde 1
Het opleidingsonderdeel BTW 1 verwerf je een uitgebreide kennis over o.a. basisbegrippen, btw-plichtigen, btw-aspecten van transacties, speciale btw-regelingen en internationale btw-gerelateerde zaken.
Je maakt je tevens vertrouwd met Europese en Belgische douanewetgeving, inclusief heffingsgrondslagen, douaneregelingen en geschillenprocedures.
BTW 1
Over de docent
Frank Vanbiervliet is verbonden aan het advocatenkantoor Deloitte Legal en maakt deel uit van haar Tax Dispute Resolution Team. Hij is daarnaast een gewaardeerde spreker op diverse seminaries en is bijzonder geëngageerd binnen het ITAA, waar hij Rechtskundig Assessor is.
Douane
In dit onderdeel wordt een overzicht aangeboden van de vigerende Europese en Belgische wetgeving. In eerste instantie worden de heffingsgrondslagen behandeld, met name classificatie, oorsprong en waarde van goederen. Vervolgens wordt er aandacht besteed aan de verschillende douaneregelingen. Tot slot staan we ook stil bij de uniciteit van de geschillenprocedure inzake douane en accijnzen.
Over de docent
Alexander Baert is advocaat bij Deloitte Legal, gespecialiseerd in douane - en accijnsrecht.
Fiscale procedure
Je maakt in het opleidingsonderdeel Fiscale procedure kennis met alle aspecten van de fiscale taxatieprocedure, van aangifte tot betwisting en bemiddeling.
Fiscale procedure
Komen onder meer aan bod in dit vak:
- Inleidende begrippen omtrent de fiscale taxatieprocedure m.i.v. van de algemene beginselen van behoorlijk bestuur;
- De aangifte;
- De onderzoeksbevoegdheden en – termijnen;
- De bewijsmiddelen;
- De communicatiefase;
- De aanslagprocedure;
- Inning- en invordering van de aanslag en taxatie;
- De betwisting van de aanslag en taxatie;
- De bemiddelingsprocedure.
Over de docent
Alexander Delafonteyne is Advocaat-vennoot bij Bloom Law firm.
Overige fiscale topics 1
Je verwerft in dit opleidingsonderdeel essentiële kennis voor het adviseren van cliënten en het behandelen van lokale fiscale problematieken:
- Registratie- en successierechten: je leert het verschil tussen en het samenspel van beide belastingen toelichten en raakt vertrouwd met de basistheorie.
- Lokale en regionale belastingen: je verwerft inzicht in de belastingbevoegdheden van lokale overheden (gemeente en provincie) en regionale overheden (gemeenschappen en gewesten).
- Je doet kennis op over het Europees en internationaal fiscaal recht.
Registratie- en successierechten 1
Bij het onderdeel registratiebelasting geraak je vertrouwd met de registratieformaliteit van een akte of geschrift. Hierbij wordt duidelijk gemaakt dat enkele rechtshandelingen verplicht geregistreerd worden, maar ook dat er enkele fiscale voordelen verbonden zijn aan een niet-verplichte registratie.
De verschillende types registratierechten ontbreken uiteraard niet in deze introductie, gezien dit een essentiële bouwsteen betreft in een advies naar een cliënt toe. Ten slotte worden de wettelijke voorwaarden, belastbaar voorwerp en tarieven van de registratie van enkele belangrijke rechtshandelingen behandeld.
Waar nodig zal de fiscale procedure via korte praktijkgerichte casussen toegelicht worden.
Bij het onderdeel erfbelasting leer je enkele basisbegrippen kennen zoals: rijksinwoner, fiscale woonplaats, nalatenschap,… Een korte introductie van het belastbaar voorwerp en tarieven van de erfbelasting wordt in dit college ook toegelicht.
Een basiskennis van enkele (belangrijke) fictiebepalingen van de Vlaamse Codex Fiscaliteit is belangrijk voor de dagdagelijkse praktijk en daarom ook één van de belangrijkste doelen van deze lessenreeks.
Over de docent
Bob Beazar is manager estate planner bij KPMG (Tax, Legal & Accountancy), gespecialiseerd in het verstrekken van fiscale en juridische adviesverlening op het gebied van vermogens- en successieplanning.
Regionale en lokale belastingen 1
Lokale belastingen: Het belang van de lokale belastingen is de laatste jaren aanzienlijk toegenomen, aangezien lokale overheden meer en meer op zoek gaan naar nieuwe bronnen van inkomsten teneinde de uitgaven, gepaard gaande met de uitgebreide bevoegdheden te financieren. De rechtspraak toont ook aan dat de betwistingen toenemen, waardoor een inzicht in de materie noodzakelijk is. Aan bod komt het materieel fiscaal recht (fiscale bevoegdheden lokale overheden) en de regels inzake vestiging en geschillen (noties invordering). Met de cursus moeten de deelnemers problematieken inzake lokale fiscaliteit kunnen detecteren en adequaat behandelen.
Regionale belastingen: De gewesten beschikken over een fiscale autonomie waarvan gebruik wordt gemaakt om nieuwe belastingen in te voeren. Daarnaast werden een aantal federale belastingen overgeheveld naar de Gewesten, waaromtrent de Vlaamse Decreetgever een afzonderlijke regelgeving heeft opgenomen in de Vlaamse Codex Fiscaliteit. Het doel van dit opleidingsonderdeel bestaat erin inzichten te verwerven in de fiscale bevoegdheden van de Belgische regionale overheden (Vlaams, Waals, Brussel), de beperkingen van die bevoegdheden, de regels betreffende de vestiging en invordering van de belasting.
Over de docent
Luc De Meyere is prof aan UGent (Handelswetenschappen) en advocaat - vennoot bij het advocatenkantoor Doolaege, Verbist & De Meyere (DVDTAXLAW - advocaten in fiscaal recht).
Europees en internationaal fiscaal recht 1
In dit college wordt het Europees en internationaal fiscaal recht toegelicht, in al haar facetten. In het eerste jaar focussen we op algemene kennisoverdracht Europees en internationaal Fiscaal Recht.
Over de docent
Thierry Lauwers is advocaat vennoot bij Lauwers Fiscale Advocaten, treedt regelmatig op als spreker op studiedagen en seminaries, is redactielid van diverse tijdschriften en auteur van verschillende boeken en bijdragen in fiscaal-juridische uitgaven. Hij is professor aan de Universiteit Gent lokale en regionale belastingen in de masteropleiding Bedrijfseconomie (Fiscaliteit).
Case study accountancy voor accountants en belastingadviseurs
De doelstelling van deze case study is jou een algemeen inzicht te geven in de balans van een onderneming, als eerste kennismaking, zonder diepgaand in de theorie te duiken aangezien deze in de andere opleidingsonderdelen uitgebreid aan bod komt.
Op die manier krijgen de cursisten die in het tweede jaar voor de optie Fiscaliteit kiezen, alvast wat inzichten mee over boekhouding en balanslezen, wat zij evenzeer in hun beroepsactiviteit zullen kunnen gebruiken. En krijgen de cursisten die zich wensen te specialiseren in accountancy reeds een solide basis mee inzake deze materie.
Case study accountancy
In deze lessen wordt de levensloop van een vennootschap doorlopen, waar bij elke stap teruggekeken wordt naar de balans van de onderneming. Bij de opstart wordt het eigen vermogen gecreëerd, verder worden er investeringen gedaan, voorraad aangelegd. Bij aankoop en verkoop worden vorderingen en schulden gecreëerd, enz.
Derden kijken naar de gepubliceerde balans en analyseren die in het kader van financiering, kredietwaardigheid, solvabiliteit enz.
Aandeelhouders wensen rendement op hun inbreng. Wat kan uitgekeerd worden zonder overtredingen tegen de wet? Waar vinden we deze antwoorden op de balans terug?
Je krijgt de nodige inzichten mee over boekhouding en het lezen van de balans.
Over de docent
Bryan Gryson is Fiscaal Accountant en Business Partner bij Titeca pro accountants & experts. Hij begeleidt klanten in hun levenscyclus, van de opstart van een onderneming tot de opvolging. Daarnaast is hij binnen Titeca actief in diverse werkgroepen voor opleiding, kennisdeling, en rapporteringen. Buiten Titeca wordt geregeld op hem beroep gedaan voor een gastcollege aan verschillende onderwijsinstellingen of beroepsorganisaties.
Boekhouden en consolidatie
Je verwerft kennis en vaardigheden in algemeen boekhouden, inclusief het opstellen van financiële documenten en optimaliseren van boekhoudkundige processen.
Je krijgt inzicht in de consolidatieprincipes en verschillen tussen nationale en internationale consolidatiestandaarden.
Algemeen boekhouden
Dit vak wordt aangeboden via zelfstudie. Er worden twee syllabussen ter beschikking gesteld die alle informatie bundelt inzake:
- Rekeningen openen
- Opstellen van de journalen met inachtneming van de fiscale en analytische gevolgen
- Centraliseren van de rekeningen
- Opsporen en corrigeren van anomalieën
- Verifiëren en corrigeren van de boekhouding en boekhoudkundige documenten
- Het rekeningstelsel aanpassen aan de behoeften van de onderneming
- Toepassen van waarderingsregels
- Optimaliseren van de boekhoudkundige organisatie van de onderneming
- Opstellen van de boekhoudkundige bijlagen bij de jaarrekeningen
- Afronden en afsluiten van de jaarrekeningen
Na het zelfstandig doornemen en verwerken van deze materie werk je zelfstandig een praktische case study uit.
Over de docent
Castryck Lieve is lector bij de VIVES Hogeschool bij de opleiding Accountancy-Fiscaliteit en is lid van ITAA als Intern gecertificeerd fiscaal accountant.
Consolidatie
Vooreerst krijg je een toelichting van het wetgevend kader met betrekking tot de consolidatie. Hierbij bekijken we verschillende methodes vanuit de praktijk en de meest voorkomende eliminatieverrichtingen aan de hand van een aantal korte oefeningen.
Je verwerft inzicht in de banden en de verschilpunten tussen het Belgisch Referentiekader en de Internationale Financiële rapporteringsstandaarden aangaande de consolidatiemethodiek.
Over de docent
Carl Rombaut is bedrijfsrevisor bij Moore Audit BV. Mede door zijn rijke academische ervaring in consolidatie en IFRS, heeft hij een aantal mandaten als commissaris in diverse sectoren, waaronder de maritieme wereld de bouwsector, de metaalsector, maar ook een aantal dienstverlenende organisaties en scholen. Daarnaast treedt hij geregeld op als deskundige voor de rechtbanken en verzekeringsmaatschappijen.
Analytische boekhouding en management accounting
Dit opleidingsonderdeel maakt jou vertrouwd met analytisch boekhouden, strategisch management accounting en budgettering, inclusief de technieken en principes die essentieel zijn voor kostprijscalculatie, besluitvormingsprocessen, en budgetplanning en -controle in een organisatiecontext.
Analytisch boekhouden
In deze lessen worden onder meer de volgende onderwerpen behandeld:
- Inleiding: algemene boekhouding versus analytische boekhouding
- Relatie met het beslissingsproces in de onderneming
- Doelstellingen en technieken van kostprijscalculatie
- Classificatie van kosten
- Studie per kostensoort (materiaalkosten, personeelskosten en andere kosten zoals duurzame productiemiddelen)
- Autonome analytische boekhouding
Over de docent
Prof. Dirk Van Lindt, Hoogleraar Emeritus Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen KULeuven.
Strategisch management accounting
In deze lessen worden onder meer de volgende onderwerpen behandeld:
- Direct costing: beleidsbeslissingen en boekhoudkundige verwerking
- Full costing volgens de traditionele benadering
- Tekortkomingen traditionele kostprijssystemen
- Principes Acitvity-Based Costing (ABC)
- ABC geïntegreerd in de analytische boekhouding
- Andere kostprijssystemen zoals Time-driven ABC, Life Cycle Costing, Transfert Pricing
Over de docent
Prof. Dirk Van Lindt, Hoogleraar Emeritus Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen KULeuven.
Budgettering
In deze lessen worden onder meer de volgende onderwerpen behandeld:
- Standaard kostencalculatie
- Opbouw master budget
- Principes van de budgetcyclus
- Budgetplanning: opstellen van de deelbegrotingen
- Budgetcontrole en -aanpassingen: verschillenanalyse
Over de docent
Prof. Dirk Van Lindt, Hoogleraar Emeritus Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen KULeuven.
Financiële analyse
Het opleidingsonderdeel Financiële analyse voorziet jou van de nodige vaardigheden en tools om jaarrekeningen te interpreteren en financiële situaties adequaat te beoordelen.
Daarnaast leer je meer over kwantitatieve modellen voor financiële diagnose en faillissementsvoorspelling, en doe je praktische ervaring op met het gebruik van IT-tools zoals Silverfin voor financiële analyse.
Financiële analyse
De meeste Belgische ondernemingen publiceren jaarlijks hun jaarrekening. Hoe interpreteer je deze boekhoudkundige informatie om de financiële situatie juist te beoordelen?
Tijdens deze lessen reiken we hulpmiddelen aan om onder meer volgende vragen te beantwoorden:
- Zijn de bedrijfsactiviteiten voldoende rendabel?
- Heeft de onderneming voldoende geldmiddelen om haar schulden op korte en lange termijn terug te betalen (liquiditeit)?
- Biedt de onderneming voldoende bescherming aan de schuldeisers (solvabiliteit)?
- Genereert de onderneming voldoende toegevoegde waarde?
Aan de hand van een concrete case lichten we deze vragen praktisch toe. Ook de structuur van de jaarrekening en de ratio’s komen hier aan bod.
Over de docent
Marleen Mannekens is partner bij Grant Thornton
Bedrijfsrevisor en Gecertificeerd Accountant bij het ITAA. Ze is erkend gerechtsdeskundige en erkend bemiddelaar in familiale- en in burgerlijke- en handelszaken.
Falingspredictiemodellen
Op basis van de concepten van financiële analyse worden kwantitatieve modellen voor financiële diagnose en voor het voorspellen van de waarschijnlijkheid van een faillissement besproken.
Over de docent
Prof. Dirk Van Lindt, Hoogleraar Emeritus Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen KULeuven.
Practicum - toelichting Silverfin
Hoe kan een interne of externe analist gebruik maken van de hedendaagse IT-tools voor de financiële analyse van een onderneming?
We bekijken in deze sessie de toepassing Silverfin en maken op basis van concrete vraagstellingen analyserapporten op maat.
Over de docent
Bryan Gryson is Fiscaal Accountant en Business Partner bij Titeca pro accountants & experts. Hij begeleidt klanten in hun levenscyclus, van de opstart van een onderneming tot de opvolging. Daarnaast is hij binnen Titeca actief in diverse werkgroepen voor opleiding, kennisdeling, en rapporteringen. Buiten Titeca wordt geregeld op hem beroep gedaan voor een gastcollege aan verschillende onderwijsinstellingen of beroepsorganisaties.
Boekhoudrecht en jaarrekeningrecht
Je leert de boekhoudkundige en jaarrekeninggerelateerde aspecten te begrijpen, met een focus op de brug naar fiscaal recht en praktijktoepassingen. Dit omvat het behandelen van bronnen en administratieve verplichtingen, uitdieping van de balans en resultatenrekeningen, en een nadruk op de IAS/IFRS-normen en hun verschillen met de BELGIAN GAAP.
Daarnaast oefen je het lezen, analyseren en interpreteren van jaarrekeningen aan de hand van praktijkcases en echte jaarrekeningen, waarbij de link wordt gelegd met de verworven kennis van boekhoud- en jaarrekeningrecht.
Inleiding boekhoudrecht en jaarrekeningrecht
Deze cursus bevat een inleiding tot het boekhoudrecht en het jaarrekeningenrecht waarbij in het bijzonder de brug geslagen wordt naar het fiscale recht. In het eerste deel worden de bronnen (nationale en internationale wetgeving en regulering) en de administratieve autoriteiten behandeld. Een tweede deel handelt over de administratieve en boekhoudkundige verplichtingen van ondernemingen en vennootschappen. (Organisatie boekhoudplicht cf. het WER alsook de regels voor vennootschappen, inzake goedkeuring, neerlegging, publicatie alsook de controle van de jaarrekening)
De theorie wordt toegelicht en geïllustreerd aan de hand van praktijkvoorbeelden.
Over de docent
Steven Keirse is jurist-belastingadviseur bij Lievens & C° en ITAA-lid.
Uitdieping boekhoudrecht en jaarrekeningrecht
Op gestructureerde wijze bespreken we de verschillende rubrieken van de balans en de resultatenrekeningen. Dit gebeurt in het licht van de bepalingen van het koninklijk besluit van 29 april 2019 tot uitvoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen dewelke worden aangevuld van de voornaamste adviezen van het CBN die hierop betrekking hebben. Het belang van de toelichting bij de jaarrekening wordt sterk benadrukt doorheen de besprekingen van de rubrieken. Tevens kunnen bepaalde aspecten niet los gezien worden van vennootschapsrechtelijke bepalingen waardoor we eveneens deze link zullen maken waar relevant en met verwijzing naar het college waar verdere uitdieping aan de orde is.
De boekhoudrechtelijke bepalingen worden geïllustreerd aan de hand van het samen uitwerken van voorbeelden met illustratie van de bijhorende praktische boekingen.
Dit college vormt tevens een basis voor het college Analyse en kritische beoordeling van de jaarrekening.
Over de docent
Marleen Mannekens is partner bij Grant Thornton
Bedrijfsrevisor en Gecertificeerd Accountant bij het ITAA. Ze is erkend gerechtsdeskundige en erkend bemiddelaar in familiale- en in burgerlijke- en handelszaken.
IFRS
Dankzij de IAS/IFRS-normen verbetert de kwaliteit van de informatie en vergroot de transparantie. Beursgenoteerde bedrijven passen de IAS/IFRS-normen verplicht toe. Ook voor niet-genoteerde bedrijven zijn deze normen zeer interessant, bv. waar local GAAP lacunes vertoont.
Deze sessies belichten de voornaamste verschillen met BELGIAN GAAP wat de belangrijkste activa- en passivaposten betreft.
Over de docent
Carl Rombaut is bedrijfsrevisor bij Moore Audit BV. Mede door zijn rijke academische ervaring in consolidatie en IFRS, heeft hij een aantal mandaten als commissaris in diverse sectoren, waaronder de maritieme wereld de bouwsector, de metaalsector, maar ook een aantal dienstverlenende organisaties en scholen. Daarnaast treedt hij geregeld op als deskundige voor de rechtbanken en verzekeringsmaatschappijen.
Analyse en kritische beoordeling van de jaarrekening - practicum
In deze lessen gaan we heel praktijkgericht aan de slag met het lezen, analyseren en interpreteren van de jaarrekening met inbegrip van haar toelichting en het jaarverslag. Het herkennen van aandachtspunten, knipperlichten achter de cijfers, mogelijke risico’s, impact van gekozen boekhoudkundige opties en het desgevallend aanreiken van mogelijke alternatieven.
We werken enkel op basis van praktijkcases. Tijdens het college zullen reële bij de NBB neergelegde jaarrekeningen (zowel de enkelvoudige jaarrekening als de geconsolideerde jaarrekening) besproken worden in hun diverse aspecten. Hierbij wordt de link gelegd met de verworven kennis tijdens het college boekhoud- en jaarrekeningrecht. We gaan (geconsolideerde) jaarrekeningen analyseren, tendensen detecteren, financiële- en niet financiële informatie interpreteren en de link leggen met de weerhouden waarderingsregels. Er wordt nagegaan of er alternatieven boekhoudkundig toegelaten zijn en wat de impact daarvan zou zijn. Aandacht gaat naar het belang tussen waarderingsregels en de interpretatie van de balans en resultatenrekening, en welke cruciale informatie kan worden geput uit de toelichtingen bij de jaarrekening.
Over de docent
Marleen Mannekens is partner bij Grant Thornton
Bedrijfsrevisor en Gecertificeerd Accountant bij het ITAA. Ze is erkend gerechtsdeskundige en erkend bemiddelaar in familiale- en in burgerlijke- en handelszaken.
Auditing
Het opleidingsonderdeel Auditing maakt je vertrouwd met zowel externe als interne controleprocessen.
Externe controle
Dit onderdeel Externe controle kan in drie delen opgedeeld worden.
Onvermijdelijk wordt gestart met het aanleren van de basistechnieken van de externe audit. In een tweede fase worden deze technieken toegepast in het kader van de controle van een jaarrekening: hoe op de meest efficiënte wijze de controledoelstellingen realiseren? In een derde fase wordt aandacht besteed aan de rapportering: hoe de controlebevindingen op passende en duidelijke wijze verwoorden in een verslag?
Doorheen de cursus wordt tevens ingegaan op de software ‘tools & templates’, die de toekomstige auditoren ter beschikking hebben.
Daar waar deel 1 van de cursus vooral “ex cathedra” gedoceerd wordt, lenen de delen 2 en 3 zich bij uitstek tot een praktijkgerichte benadering.
Over de docent
Lieven Acke is bedrijfsrevisor en voorzitter van het Informatiecentrum voor het Bedrijfsrevisoraat. Hij zet zich actief in voor het Instituut van de Bedrijfsrevisoren: hij was gedurende 15 jaren raadslid, is lid van diverse commissies en werkgroepen (zoals Juridische Commissie, Commissie Publieke Sector) en treedt op als technisch raadgever op normatief vlak.
Hij is tevens lid van de Commissie voor Boekhoudkundige Normen en van de Vlaamse Adviescommissie voor Boekhoudkundige Normen en treedt frequent op als docent.
Interne controle
Ondernemingen moeten regelmatig controleren of ze nog op schema zitten voor het behalen van hun strategische doelstellingen: het maken van winst, het vergroten van het marktaandeel, het verhogen van de tevredenheid van klanten en personeel, duurzaam en ethisch ondernemen, etc. Of ze moeten controleren of hun activa voldoende bescherming genieten tegen verlies, waardeverminderingen, diefstal en fraude en of er geen overtredingen zijn van wetten en regelgeving.
In de sessies Interne controle wordt er besproken welke controlemaatregelen ondernemingen moeten nemen om een grotere zekerheid te verkrijgen omtrent de realisatie van hun doelstellingen, het reduceren of voorkomen van fouten en fraude en het beschermen van hun activa. Vooreerst wordt het theoretisch denkkader ‘ex cathedra’ geschetst en vervolgens wordt door middel van diverse cases de praktische toepassing via groepsdiscussies aangeleerd.
Over de docent
Thierry is zelfstandig bedrijfsrevisor met focus op Vlaamse KMO’s.
Daarnaast is hij ondernemingsrechter aan de ondernemingsrechtbank Gent (afdelingen Brugge en Kortrijk) met specialisatie in gerechtelijke reorganisaties.
Vennootschaps- en verenigingsrecht en insolventiewetgeving
Dit onderdeel biedt jou een grondig begrip van het wettelijke kader met betrekking tot vennootschappen en verenigingen. Via zelfstudie ontdek je tevens de mogelijke regelingen voor financieel onvermogen bij ondernemingen en particulieren.
Vennootschaps- en verenigingsrecht
In de sessies rond Vennootschaps- en verenigingsrecht duiden we grondig het volledig wettelijk kader. De verschillende rechts- en bestuursvormen komen aan bod, het beheer van de vennootschap, de algemene vergadering alsook kapitaalbescherming en winstverdeling. Daarna wordt er uitgebreid aandacht besteed aan overname- en aandeelhoudersovereenkomsten en aansprakelijkheid. Tenslotte worden ook conflicten in vennootschappen belicht, alsook ontbinding en vereffening.
Over de docent
Dominique De Marez werd in 1995 advocaat in Gent. Sinds 2007 is hij advocaat bij de balie West-Vlaanderen (Eubelius - Kortrijk). Dominique is als advocaat vooral actief in het vennootschapsrecht en in het insolventierecht. Hij publiceert regelmatig over onderwerpen binnen die domeinen en is ook regelmatig spreker op studiedagen en seminaries.
Insolventiewetgeving
In dit onderdeel zal je je zelfstandig buigen over de mogelijke regelingen voor het financieel onvermogen van ondernemingen en particulieren. De werking van rechtbanken, opsporing van ondernemingen in moeilijkheden, de functie van de ondernemingsbemiddelaar, de gerechtelijke reorganisatie en procedure, het faillissement en de rehabilitatie en verbodsbepalingen komen allemaal aan bod.
Na de zelfstudie volgt een Q&A sessie met de docent.
Over de docent
Dominique De Marez werd in 1995 advocaat in Gent. Sinds 2007 is hij advocaat bij de balie West-Vlaanderen (Eubelius - Kortrijk). Dominique is als advocaat vooral actief in het vennootschapsrecht en in het insolventierecht. Hij publiceert regelmatig over onderwerpen binnen die domeinen en is ook regelmatig spreker op studiedagen en seminaries.
Deontologie en kantoororganisatie
Je wordt vertrouwd met de deontologische en organisatorische aspecten van het beroep. Met een overzicht van het gereglementeerd kader en rechts-en beroepsnormen van diverse economische beroepen kan je een passend klanten-acceptatie beleid vaststellen. Ook begrijp je het belang van interne kwaliteitsbeheersing en leer je effectieve organisatiemethoden toepassen voor een goed functionerend kantoor.
Deontologie
In deze sessie worden onder meer de volgende onderwerpen behandeld:
- Overzicht van het gereglementeerd kader van de diverse economische beroepen;
- Rechts- en beroepsnormen m.b.t. deze diverse economische beroepen;
- Specifieke studie van de W. 17 maart 2019:
opdrachten en activiteiten;
vormen van uitoefening;
onverenigbaarheden;
toegang tot het beroep;
permanente beroepsopleiding. - Juridische en beroepsnormen:
basisprincipes;
onafhankelijkheid;
relaties met cliënten;
relaties met confraters;
relaties met het ITAA;
relaties met derden (inclusief preventief luik);
beroepsgeheim en discretieplicht;
aansprakelijkheid;
toezicht en beroepstucht.
Na dit college kan de cursist een passend klanten-acceptatie beleid vaststellen. De cursist kan eveneens met kennis van zaken communiceren met de verschillende actoren waarmee hij in het kader van zijn opdracht in contact komt. Hij/zij is in staat om de activiteiten van zijn/haar team te coördineren en zich verder te ontwikkelen in een digitale omgeving bij zijn/haar klant of (kantoor)onderneming.
Over de docent
Frank Vanbiervliet is verbonden aan het advocatenkantoor Deloitte Legal en maakt deel uit van haar Tax Dispute Resolution Team. Hij is daarnaast een gewaardeerde spreker op diverse seminaries en is bijzonder geëngageerd binnen het ITAA, waar hij Rechtskundig Assessor is.
Kantoororganisatie
Elk ITAA-kantoor dient te beschikken over een kwaliteitshandboek met daarin doeltreffende gedragslijnen, procedures en interne controlemaatregelen, evenredig met hun aard en omvang in het kader van het klantacceptatiebeleid. Dit bevat o.a. informatie over de sectoren die aanvaard worden, hoe een onderzoek naar de solvabiliteit of het risico op discontinuïteit is opgevat, waar het kantoor geografisch actief wenst te zijn, hoe het de onafhankelijkheidsregels respecteert.
De interne procedures moeten aantonen dat het kantoor beschikt over de nodige competenties, vaardigheden en middelen voor het accepteren of de voortzetting van een opdracht. Deze middelen bestaan enerzijds uit voldoende goed opgeleide medewerkers en anderzijds uit de juiste tools, software, database en documentatie.
Een essentieel onderdeel van het klantacceptatiebeleid vormt de opdrachtbrief, die de samenwerkingsvoorwaarden vastlegt tussen de cijferbeoefenaar en de klant en de diensten beschrijft die hij/zij verleent. De opdracht moet in een duidelijke en klare taal uitgedrukt zijn.
Om al deze formele aspecten onder controle te kunnen houden, dient een interne kwaliteitsbeheersing het goed functioneren van het kantoor te verzekeren. In functie van de omvang van het kantoor is een organisatietool noodzakelijk die de informatieverwerkings- en verificatieprocedures omvat die leiden tot informatiebeheersing. Door een transparante organisatie, compacte en toepasbare procedures, kruiscontroles een functiescheiding en regelmatige interne audits op de gedragslijnen kan dit bereikt en geborgd worden.
Over de docent
Vandenberghe Donald begon zijn beroepsloopbaan bij de FOD Financiën, gedurende acht jaren werkte hij op diverse controles vennootschapsbelasting.
Vervolgens ruilde hij de fiscale administratie in voor de private sector waar hij gedurende 11 jaar de functie van financieel directeur uitoefende in grotere familiebedrijven. Sinds 2011 is hij bestuurder en partner bij Flamée & Partners BV, Accountants en Belastingadviseurs BV. Hij is kwaliteitstoetser, lid van de examenjury en van de stagecommissie van het ITAA. Hij is (gast)docent voor onder meer het ITAA, Best Seminars, SBM, Hogent, Vives, Accountants Academy, de Fiscale Hogeschool en verzorgt diverse seminaries voor beroepsorganisaties.
Adviesnota - praktijkcase accountancy
Met de adviesnota toon je aan dat je de kennis en ervaring opgedaan tijdens het postgraduaat, kan verwerken en toepassen waarbij je tevens in staat bent om dit op een verbale manier toe te lichten.
Je schrijft een advies inzake een concrete boekhoudkundige of fiscale probleemstelling. Hierbij integreer je de inhoud van verschillende vakken, je bekijkt het probleem met andere woorden vanuit verschillende invalshoeken.
De adviesnota wordt op het einde van de opleiding gepresenteerd aan een jury en aan de mede-cursisten. Men krijgt 5 minuten om de nota te pitchen, waarna 10 minuten vraagstelling volgt.
Dit onderdeel is een zeer goede voorbereiding voor wie het mondeling bekwaamheidsexamen bij het ITAA wenst af te leggen. Er wordt op het einde van het 2e jaar tevens een extra sessie 'Begeleidingstraject mondeling examen ITAA' voorzien voor de geïnteresseerde cursisten!
Adviesnota - praktijkcase accountancy
Je schrijft een advies inzake een concrete boekhoudkundige of fiscale probleemstelling. Hierbij integreer je de inhoud van verschillende vakken, je bekijkt het probleem met andere woorden vanuit verschillende invalshoeken.
De adviesnota wordt op het einde van de opleiding gepresenteerd aan een jury en aan de mede-cursisten. Men krijgt 5 minuten om de nota te pitchen, waarna 10 minuten vraagstelling volgt.
Dit onderdeel is een zeer goede voorbereiding voor wie het mondeling bekwaamheidsexamen bij het ITAA wenst af te leggen. Er wordt op het einde van het 2e jaar tevens een extra sessie 'Begeleidingstraject mondeling examen ITAA' voorzien voor de geïnteresseerde cursisten!
Algemene beginselen van fiscaal recht
Je leert of herhaalt de algemene beginselen van fiscaal recht via zelfstudie.
Algemene beginselen van fiscaal recht
Dit vak wordt aangeboden via zelfstudie. Er wordt een syllabus ter beschikking gesteld met de volgende inhoud:
- Definitie van belastingen en situering
- Doel en functies van belastingen
- Bronnen van het fiscaal recht
- Partijen betrokken bij de belasting
- Indeling van de belastingen
- Basisbeginselen van het belastingrecht
- Toepassingsgebied van de belastingen
- Algemene rechtsbeginselen in fiscale zaken
Na het zelfstandig doornemen en verwerken van deze materie volgt een online bevraging.
Vennootschapsbelasting 1
Dit opleidingsonderdeel Vennootschapsbelasting 1 bereidt je voor op consulting en compliance taken met betrekking tot vennootschapsbelasting, en maakt je vertrouwd met het vaststellen van fiscale en belastbare resultaten, inclusief diverse belastingtarieven, aftrekposten en bijzondere aspecten van de rechtspersonenbelasting.
Vaststellen van het fiscaal resultaat
- Toepassingsgebied vennootschapsbelasting
- Belastbare gereserveerde winst
- Vrijgestelde gereserveerde winst
- Verworpen uitgaven
- Uitgekeerde dividenden
- Berekening van de belasting
- Diversen – gewoon tarief, verlaagd tarief, bijzondere tarieven
- Diversen – verrekenbare en terugbetaalbare voorheffingen
Vaststellen van het belastbaar resultaat
In dit onderdeel analyseren we het vak ‘Uiteenzetting van de winst’ van de aangifte in de vennootschapsbelasting, waarbij we vertrekkend van het 'resultaat van het belastbaar tijdperk' de belastbare grondslag in de vennootschapsbelasting reconciliëren.
Ook de belangrijkste 'afzonderlijke aanslagen' in de vennootschapsbelasting komen aan bod.
De volgende bewerkingen worden behandeld:
- Bestanddelen van het resultaat waarop de aftrekbeperking van toepassing is (“minimale belastbare grondslag”)
- Verdeling volgens oorsprong (Belgisch – geen verdrag – verdrag)
- Aftrek voor innovatie-inkomsten
- Aftrek van de groepsbijdrage
- Niet-belastbare bestanddelen (vrijgestelde giften, vrijstelling sociaal passief, vrijstelling van compensatievergoedingen)
- Investeringsaftrek
- Compenseerbare verliezen
- Definitief belaste inkomsten (DBI-aftrek)
Rechtspersonenbelasting
Na een algemene introductie, bekijken we de algemene principes die gelden op het gebied van de rechtspersonenbelasting: wie zijn de belastingplichtigen, waarop en tegen welke tarieven worden zij belast.
We leggen uit waarom bepaalde entiteiten zo graag onder de rechtspersonenbelasting vallen en hoe de administratie hierop reageert.
Tenslotte worden ook enkele bijzonder topics besproken: het verlenen van verkoopsconcessies, winstgevende activiteiten verricht door vzw’s, vrijstelling van onroerende voorheffing, enz.
Personenbelasting 1
Na het voltooien van het opleidingsonderdeel Personenbelasting 1 heb je een grondige fiscale kennis van de belangrijkste bepalingen inzake deze materie.
Personenbelasting 1
In deze sessies krijg je een heldere en grondige toelichting bij de verschillende vakken van de aangifte in de personenbelasting, zowel deel I als deel II.
We starten met een theoretische uiteenzetting, die je klassikaal volgt en deels zelfstandig verwerkt. Je ontvangt gerichte informatie en voldoende tijd om de materie eigen te maken. Daarnaast zijn er klassikale momenten waarin je vragen kunt stellen en verduidelijking krijgt over de behandelde onderwerpen.
- Algemene inleiding zesde staatshervorming; federale en gewestelijke bevoegdheden; progressiviteit van de belasting; vrijstelling buitenlandse inkomsten; de verschillende belastbare inkomsten
- Gezinssituatie en personalia
- Onroerende inkomsten
- Bezoldigingen van loontrekkenden en hun afzonderlijk belaste inkomsten
- Roerende inkomsten
- Uitgaven die recht geven op een belastingvermindering
- Diverse inkomsten
- Beroepsinkomsten: verschillen tussen winsten en baten
- Beroepskosten: loontrekkenden, winsten en baten: art. 49 WIB/92
- Meerwaarden tijdens de uitoefening van de beroepswerkzaamheid en stopzettingsmeerwaarden
Pensioenen
Deze sessie is gericht op het begrijpen van de pensioenopbouw, met bijzondere aandacht voor fiscaliteit en de mogelijkheden binnen het Belgisch pensioenstelsel. Na een korte introductie over het wettelijk pensioen focussen we op de andere pijlers, zoals groepsverzekering, VAPZ, IPT en pensioensparen. Daarnaast gaan we uitgebreid in op de 80%-grens en verkennen we de inhoud en het doel van de Sigedis-databank.
Beroepsinkomsten bedrijfsleiders
We belichten op een praktische manier alle factoren die de fiscale positie van bedrijfsleiders beïnvloeden.
Gezien het belang en de verschillen tussen bedrijfsleiders van categorie 1 en 2, starten we met een grondige analyse van deze categorieën en hun impact op de (belastbare) inkomsten. Het attractiebeginsel en de huurherkwalificatie—twee unieke fiscale gevolgen voor bedrijfsleiders—komen uitvoerig aan bod en worden verduidelijkt met concrete voorbeelden.
Daarna verdiepen we ons in de samenstelling van het (belastbaar) inkomen, met aandacht voor vrijgestelde inkomsten en optimalisatiemogelijkheden binnen het bezoldigingspakket van de bedrijfsleider. Tot slot bespreken we enkele neveneffecten en formaliteiten om een volledig beeld te schetsen.
Belasting toegevoegde waarde 1
Het opleidingsonderdeel BTW 1 verwerf je een uitgebreide kennis over o.a. basisbegrippen, btw-plichtigen, btw-aspecten van transacties, speciale btw-regelingen en internationale btw-gerelateerde zaken.
Je maakt je tevens vertrouwd met Europese en Belgische douanewetgeving, inclusief heffingsgrondslagen, douaneregelingen en geschillenprocedures.
BTW 1
In deze sessies worden onder meer de volgende onderwerpen behandeld:
- Inleidende begrippen en rechtsbronnen inzake de belasting over de toegevoegde waarde;
- De belastingplichtige en de opstart van zijn btw-activiteit;
- De verschillende categorieën btw-plichtigen: volledige, gedeeltelijke, gemengde en toevallige btw-plichtigen, buitenlandse btw-plichtigen;
- Impact van het recht op aftrek van de kwalificatie volgens de verschillende categorieën btw-plichtigen;
- De btw aspecten van
- leveringen van goederen: plaats- en opeisbaarheid
- levering van diensten: plaats- en opeisbaarheid
- IC-leveringen en diensten
- driehoeksverkeer
- e-commerce: webshops en verkopen op afstand
- Specifieke btw regelingen inzake nieuwe vervoermiddelen, doorverkoop van voertuigen;
- Btw en onroerend goed:
- belang van notie nieuwe onroerende goederen – ingebruikneming;
- aan- en verkoop van onroerende goederen door toevallige en gewone btw-plichtigen
- toepasselijk btw tarieven
- verhuur en terbeschikkingstelling van onroerende goederen;
- belastbare alternatieven voor een vrijgestelde verhuur;
- het nut van een btw-eenheid bij een onroerend goed;
- gevolgen van de bestemmingswijzigingen aan onroerende goederen;
- eigen werkzaamheden: al dan niet belastbaar en, zo ja, aan welke tarieven en op welk bedrag;
- ontbinding.
- Recht op aftrek van voorbelasting – algemeen;
- Recht op aftrek van voorbelasting – gemengd gebruik van bedrijfsmiddelen en regeling van btw op voordelen van alle aard;
- Btw-herzieningen;
- Maatstaf van heffing m.i.v. margeregelingen en gebruik van allerhande bonnen;
- Btw-formaliteiten in geval van stopzetting of overdracht van (algemeenheid van) activiteit;
- Intrekking/indiensttelling;
- Internationale handel:
- Relatie tussen btw en douane/accijnzen
- Betrokken personen;
- In- en uitvoer;
- In- en uitvoerformaliteiten;
- Goederencode;
- Douanewaarde – Statistische aarde - oorsprong;
- Douanereglementering en tijdelijke opslag;
- Douaneprocedures;
- Maatstaf van heffing
- Douanerechten + AEO
Douane
In dit onderdeel wordt een overzicht aangeboden van de vigerende Europese en Belgische wetgeving. In eerste instantie worden de heffingsgrondslagen behandeld, met name classificatie, oorsprong en waarde van goederen. Vervolgens wordt er aandacht besteed aan de verschillende douaneregelingen. Tot slot staan we ook stil bij de uniciteit van de geschillenprocedure inzake douane en accijnzen.
Fiscale procedure
Je maakt in het opleidingsonderdeel Fiscale procedure kennis met alle aspecten van de fiscale taxatieprocedure, van aangifte tot betwisting en bemiddeling.
Fiscale procedure
Komen onder meer aan bod in dit vak:
- Inleidende begrippen omtrent de fiscale taxatieprocedure m.i.v. van de algemene beginselen van behoorlijk bestuur;
- De aangifte;
- De onderzoeksbevoegdheden en – termijnen;
- De bewijsmiddelen;
- De communicatiefase;
- De aanslagprocedure;
- Inning- en invordering van de aanslag en taxatie;
- De betwisting van de aanslag en taxatie;
- De bemiddelingsprocedure.
Overige fiscale topics 1
Je verwerft in dit opleidingsonderdeel essentiële kennis voor het adviseren van cliënten en het behandelen van lokale fiscale problematieken:
- Registratie- en successierechten: je leert het verschil tussen en het samenspel van beide belastingen toelichten en raakt vertrouwd met de basistheorie.
- Lokale en regionale belastingen: je verwerft inzicht in de belastingbevoegdheden van lokale overheden (gemeente en provincie) en regionale overheden (gemeenschappen en gewesten).
- Je doet kennis op over het Europees en internationaal fiscaal recht.
Registratie- en successierechten 1
Bij het onderdeel registratiebelasting geraak je vertrouwd met de registratieformaliteit van een akte of geschrift. Hierbij wordt duidelijk gemaakt dat enkele rechtshandelingen verplicht geregistreerd worden, maar ook dat er enkele fiscale voordelen verbonden zijn aan een niet-verplichte registratie.
De verschillende types registratierechten ontbreken uiteraard niet in deze introductie, gezien dit een essentiële bouwsteen betreft in een advies naar een cliënt toe. Ten slotte worden de wettelijke voorwaarden, belastbaar voorwerp en tarieven van de registratie van enkele belangrijke rechtshandelingen behandeld.
Waar nodig zal de fiscale procedure via korte praktijkgerichte casussen toegelicht worden.
Bij het onderdeel erfbelasting leer je enkele basisbegrippen kennen zoals: rijksinwoner, fiscale woonplaats, nalatenschap,… Een korte introductie van het belastbaar voorwerp en tarieven van de erfbelasting wordt in dit college ook toegelicht.
Een basiskennis van enkele (belangrijke) fictiebepalingen van de Vlaamse Codex Fiscaliteit is belangrijk voor de dagdagelijkse praktijk en daarom ook één van de belangrijkste doelen van deze lessenreeks.
Regionale en lokale belastingen 1
Lokale belastingen: Het belang van de lokale belastingen is de laatste jaren aanzienlijk toegenomen, aangezien lokale overheden meer en meer op zoek gaan naar nieuwe bronnen van inkomsten teneinde de uitgaven, gepaard gaande met de uitgebreide bevoegdheden te financieren. De rechtspraak toont ook aan dat de betwistingen toenemen, waardoor een inzicht in de materie noodzakelijk is. Aan bod komt het materieel fiscaal recht (fiscale bevoegdheden lokale overheden) en de regels inzake vestiging en geschillen (noties invordering). Met de cursus moeten de deelnemers problematieken inzake lokale fiscaliteit kunnen detecteren en adequaat behandelen.
Regionale belastingen: De gewesten beschikken over een fiscale autonomie waarvan gebruik wordt gemaakt om nieuwe belastingen in te voeren. Daarnaast werden een aantal federale belastingen overgeheveld naar de Gewesten, waaromtrent de Vlaamse Decreetgever een afzonderlijke regelgeving heeft opgenomen in de Vlaamse Codex Fiscaliteit. Het doel van dit opleidingsonderdeel bestaat erin inzichten te verwerven in de fiscale bevoegdheden van de Belgische regionale overheden (Vlaams, Waals, Brussel), de beperkingen van die bevoegdheden, de regels betreffende de vestiging en invordering van de belasting.
Europees en internationaal fiscaal recht 1
In dit college wordt het Europees en internationaal fiscaal recht toegelicht, in al haar facetten. In het eerste jaar focussen we op algemene kennisoverdracht Europees en internationaal Fiscaal Recht.
Case study accountancy voor accountants en belastingadviseurs
De doelstelling van deze case study is jou een algemeen inzicht te geven in de balans van een onderneming, als eerste kennismaking, zonder diepgaand in de theorie te duiken aangezien deze in de andere opleidingsonderdelen uitgebreid aan bod komt.
Op die manier krijgen de cursisten die in het tweede jaar voor de optie Fiscaliteit kiezen, alvast wat inzichten mee over boekhouding en balanslezen, wat zij evenzeer in hun beroepsactiviteit zullen kunnen gebruiken. En krijgen de cursisten die zich wensen te specialiseren in accountancy reeds een solide basis mee inzake deze materie.
Case study accountancy
In deze lessen wordt de levensloop van een vennootschap doorlopen, waar bij elke stap teruggekeken wordt naar de balans van de onderneming. Bij de opstart wordt het eigen vermogen gecreëerd, verder worden er investeringen gedaan, voorraad aangelegd. Bij aankoop en verkoop worden vorderingen en schulden gecreëerd, enz.
Derden kijken naar de gepubliceerde balans en analyseren die in het kader van financiering, kredietwaardigheid, solvabiliteit enz.
Aandeelhouders wensen rendement op hun inbreng. Wat kan uitgekeerd worden zonder overtredingen tegen de wet? Waar vinden we deze antwoorden op de balans terug?
Je krijgt de nodige inzichten mee over boekhouding en het lezen van de balans.
Boekhouden en consolidatie
Je verwerft kennis en vaardigheden in algemeen boekhouden, inclusief het opstellen van financiële documenten en optimaliseren van boekhoudkundige processen.
Je krijgt inzicht in de consolidatieprincipes en verschillen tussen nationale en internationale consolidatiestandaarden.
Algemeen boekhouden
Dit vak wordt aangeboden via zelfstudie. Er worden twee syllabussen ter beschikking gesteld die alle informatie bundelt inzake:
- Rekeningen openen
- Opstellen van de journalen met inachtneming van de fiscale en analytische gevolgen
- Centraliseren van de rekeningen
- Opsporen en corrigeren van anomalieën
- Verifiëren en corrigeren van de boekhouding en boekhoudkundige documenten
- Het rekeningstelsel aanpassen aan de behoeften van de onderneming
- Toepassen van waarderingsregels
- Optimaliseren van de boekhoudkundige organisatie van de onderneming
- Opstellen van de boekhoudkundige bijlagen bij de jaarrekeningen
- Afronden en afsluiten van de jaarrekeningen
Na het zelfstandig doornemen en verwerken van deze materie werk je zelfstandig een praktische case study uit.
Consolidatie
Vooreerst krijg je een toelichting van het wetgevend kader met betrekking tot de consolidatie. Hierbij bekijken we verschillende methodes vanuit de praktijk en de meest voorkomende eliminatieverrichtingen aan de hand van een aantal korte oefeningen.
Je verwerft inzicht in de banden en de verschilpunten tussen het Belgisch Referentiekader en de Internationale Financiële rapporteringsstandaarden aangaande de consolidatiemethodiek.
Analytische boekhouding en management accounting
Dit opleidingsonderdeel maakt jou vertrouwd met analytisch boekhouden, strategisch management accounting en budgettering, inclusief de technieken en principes die essentieel zijn voor kostprijscalculatie, besluitvormingsprocessen, en budgetplanning en -controle in een organisatiecontext.
Analytisch boekhouden
In deze lessen worden onder meer de volgende onderwerpen behandeld:
- Inleiding: algemene boekhouding versus analytische boekhouding
- Relatie met het beslissingsproces in de onderneming
- Doelstellingen en technieken van kostprijscalculatie
- Classificatie van kosten
- Studie per kostensoort (materiaalkosten, personeelskosten en andere kosten zoals duurzame productiemiddelen)
- Autonome analytische boekhouding
Strategisch management accounting
In deze lessen worden onder meer de volgende onderwerpen behandeld:
- Direct costing: beleidsbeslissingen en boekhoudkundige verwerking
- Full costing volgens de traditionele benadering
- Tekortkomingen traditionele kostprijssystemen
- Principes Acitvity-Based Costing (ABC)
- ABC geïntegreerd in de analytische boekhouding
- Andere kostprijssystemen zoals Time-driven ABC, Life Cycle Costing, Transfert Pricing
Budgettering
In deze lessen worden onder meer de volgende onderwerpen behandeld:
- Standaard kostencalculatie
- Opbouw master budget
- Principes van de budgetcyclus
- Budgetplanning: opstellen van de deelbegrotingen
- Budgetcontrole en -aanpassingen: verschillenanalyse
Financiële analyse
Het opleidingsonderdeel Financiële analyse voorziet jou van de nodige vaardigheden en tools om jaarrekeningen te interpreteren en financiële situaties adequaat te beoordelen.
Daarnaast leer je meer over kwantitatieve modellen voor financiële diagnose en faillissementsvoorspelling, en doe je praktische ervaring op met het gebruik van IT-tools zoals Silverfin voor financiële analyse.
Financiële analyse
De meeste Belgische ondernemingen publiceren jaarlijks hun jaarrekening. Hoe interpreteer je deze boekhoudkundige informatie om de financiële situatie juist te beoordelen?
Tijdens deze lessen reiken we hulpmiddelen aan om onder meer volgende vragen te beantwoorden:
- Zijn de bedrijfsactiviteiten voldoende rendabel?
- Heeft de onderneming voldoende geldmiddelen om haar schulden op korte en lange termijn terug te betalen (liquiditeit)?
- Biedt de onderneming voldoende bescherming aan de schuldeisers (solvabiliteit)?
- Genereert de onderneming voldoende toegevoegde waarde?
Aan de hand van een concrete case lichten we deze vragen praktisch toe. Ook de structuur van de jaarrekening en de ratio’s komen hier aan bod.
Falingspredictiemodellen
Op basis van de concepten van financiële analyse worden kwantitatieve modellen voor financiële diagnose en voor het voorspellen van de waarschijnlijkheid van een faillissement besproken.
Boekhoudrecht en jaarrekeningrecht
Je leert de boekhoudkundige en jaarrekeninggerelateerde aspecten te begrijpen, met een focus op de brug naar fiscaal recht en praktijktoepassingen. Dit omvat het behandelen van bronnen en administratieve verplichtingen, uitdieping van de balans en resultatenrekeningen, en een nadruk op de IAS/IFRS-normen en hun verschillen met de BELGIAN GAAP.
Daarnaast oefen je het lezen, analyseren en interpreteren van jaarrekeningen aan de hand van praktijkcases en echte jaarrekeningen, waarbij de link wordt gelegd met de verworven kennis van boekhoud- en jaarrekeningrecht.
Inleiding boekhoudrecht en jaarrekeningrecht
Deze cursus bevat een inleiding tot het boekhoudrecht en het jaarrekeningenrecht waarbij in het bijzonder de brug geslagen wordt naar het fiscale recht. In het eerste deel worden de bronnen (nationale en internationale wetgeving en regulering) en de administratieve autoriteiten behandeld. Een tweede deel handelt over de administratieve en boekhoudkundige verplichtingen van ondernemingen en vennootschappen. (Organisatie boekhoudplicht cf. het WER alsook de regels voor vennootschappen, inzake goedkeuring, neerlegging, publicatie alsook de controle van de jaarrekening)
De theorie wordt toegelicht en geïllustreerd aan de hand van praktijkvoorbeelden.
Uitdieping boekhoudrecht en jaarrekeningrecht
Op gestructureerde wijze bespreken we de verschillende rubrieken van de balans en de resultatenrekeningen. Dit gebeurt in het licht van de bepalingen van het koninklijk besluit van 29 april 2019 tot uitvoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen dewelke worden aangevuld van de voornaamste adviezen van het CBN die hierop betrekking hebben. Het belang van de toelichting bij de jaarrekening wordt sterk benadrukt doorheen de besprekingen van de rubrieken. Tevens kunnen bepaalde aspecten niet los gezien worden van vennootschapsrechtelijke bepalingen waardoor we eveneens deze link zullen maken waar relevant en met verwijzing naar het college waar verdere uitdieping aan de orde is.
De boekhoudrechtelijke bepalingen worden geïllustreerd aan de hand van het samen uitwerken van voorbeelden met illustratie van de bijhorende praktische boekingen.
Dit college vormt tevens een basis voor het college Analyse en kritische beoordeling van de jaarrekening.
Analyse en kritische beoordeling van de jaarrekening - practicum
In deze lessen gaan we heel praktijkgericht aan de slag met het lezen, analyseren en interpreteren van de jaarrekening met inbegrip van haar toelichting en het jaarverslag. Het herkennen van aandachtspunten, knipperlichten achter de cijfers, mogelijke risico’s, impact van gekozen boekhoudkundige opties en het desgevallend aanreiken van mogelijke alternatieven.
We werken enkel op basis van praktijkcases. Tijdens het college zullen reële bij de NBB neergelegde jaarrekeningen (zowel de enkelvoudige jaarrekening als de geconsolideerde jaarrekening) besproken worden in hun diverse aspecten. Hierbij wordt de link gelegd met de verworven kennis tijdens het college boekhoud- en jaarrekeningrecht. We gaan (geconsolideerde) jaarrekeningen analyseren, tendensen detecteren, financiële- en niet financiële informatie interpreteren en de link leggen met de weerhouden waarderingsregels. Er wordt nagegaan of er alternatieven boekhoudkundig toegelaten zijn en wat de impact daarvan zou zijn. Aandacht gaat naar het belang tussen waarderingsregels en de interpretatie van de balans en resultatenrekening, en welke cruciale informatie kan worden geput uit de toelichtingen bij de jaarrekening.
IFRS
Dankzij de IAS/IFRS-normen verbetert de kwaliteit van de informatie en vergroot de transparantie. Beursgenoteerde bedrijven passen de IAS/IFRS-normen verplicht toe. Ook voor niet-genoteerde bedrijven zijn deze normen zeer interessant, bv. waar local GAAP lacunes vertoont.
Deze sessies belichten de voornaamste verschillen met BELGIAN GAAP wat de belangrijkste activa- en passivaposten betreft.
Auditing
Het opleidingsonderdeel Auditing behandelt externe en interne controle en ESG-rapportering. Je leert audittechnieken toepassen, controlebevindingen rapporteren en wettelijke opdrachten uitvoeren. Daarnaast ontdek je hoe ondernemingen risico’s beheersen en fraude voorkomen. Tot slot verdiep je je in ESG-rapportering en duurzaamheidsstrategieën.
Externe controle en bijzondere mandaten
Dit onderdeel Externe controle kan in drie delen opgedeeld worden.
Onvermijdelijk wordt gestart met het aanleren van de basistechnieken van de externe audit. In een tweede fase worden deze technieken toegepast in het kader van de controle van een jaarrekening: hoe op de meest efficiënte wijze de controledoelstellingen realiseren? In een derde fase wordt aandacht besteed aan de rapportering: hoe de controlebevindingen op passende en duidelijke wijze verwoorden in een verslag?
Daarnaast wordt ingegaan op de zogenaamde wettelijke opdrachten, ook wel bijzondere mandaten genoemd. De nadruk ligt hierbij op de gemeenschappelijke wettelijke opdrachten (opdrachten die zowel door bedrijfsrevisoren als accountants kunnen worden uitgevoerd), met bijzondere focus op omzetting en ontbinding en vereffening.
Doorheen de cursus wordt tevens ingegaan op de software ‘tools & templates’, die de toekomstige auditoren ter beschikking hebben.
Daar waar deel 1 van de cursus vooral “ex cathedra” gedoceerd wordt, lenen de delen 2 en 3 zich bij uitstek tot een praktijkgerichte benadering.
Interne controle
Ondernemingen moeten regelmatig controleren of ze nog op schema zitten voor het behalen van hun strategische doelstellingen: het maken van winst, het vergroten van het marktaandeel, het verhogen van de tevredenheid van klanten en personeel, duurzaam en ethisch ondernemen, etc. Of ze moeten controleren of hun activa voldoende bescherming genieten tegen verlies, waardeverminderingen, diefstal en fraude en of er geen overtredingen zijn van wetten en regelgeving.
In de sessies Interne controle wordt er besproken welke controlemaatregelen ondernemingen moeten nemen om een grotere zekerheid te verkrijgen omtrent de realisatie van hun doelstellingen, het reduceren of voorkomen van fouten en fraude en het beschermen van hun activa. Vooreerst wordt het theoretisch denkkader ‘ex cathedra’ geschetst en vervolgens wordt door middel van diverse cases de praktische toepassing via groepsdiscussies aangeleerd.
ESG-rapportering
In deze sessies wordt er besproken wat de cruciale bouwstenen zijn van ESG, hoe ESG-maturiteit zich ontwikkelt en hoe bedrijven deze principes strategisch kunnen inzetten. Je leert hoe ESG niet alleen bijdraagt aan duurzaamheid, maar ook een competitief voordeel oplevert voor bedrijven. De focus wordt gelegd op eerlijke marketing en het vermijden van greenwashing, zodat je ESG geloofwaardig en doeltreffend kunt inzetten. Vervolgens leer je om de huidige ESG-status van een organisatie in kaart te brengen, alsook het identificeren van strategische verbeterpunten. Tenslotte richt de laatste sessie zich op ESG- en duurzaamheidsrapportering. Je leert hoe je een geloofwaardig en transparant ESG-rapport opstelt, rekening houdend met de wettelijke vereisten en richtlijnen voor duurzaamheidsrapportages.
Vennootschaps- en verenigingsrecht en insolventiewetgeving
Dit onderdeel biedt jou een grondig begrip van het wettelijke kader met betrekking tot vennootschappen en verenigingen. Via zelfstudie ontdek je tevens de mogelijke regelingen voor financieel onvermogen bij ondernemingen en particulieren.
Vennootschaps- en verenigingsrecht
In de sessies rond Vennootschaps- en verenigingsrecht duiden we grondig het volledig wettelijk kader. De verschillende rechts- en bestuursvormen komen aan bod, het beheer van de vennootschap, de algemene vergadering alsook kapitaalbescherming en winstverdeling. Daarna wordt er uitgebreid aandacht besteed aan overname- en aandeelhoudersovereenkomsten en aansprakelijkheid. Tenslotte worden ook conflicten in vennootschappen belicht, alsook ontbinding en vereffening.
Insolventiewetgeving
Over de docent
Dominique De Marez werd in 1995 advocaat in Gent. Sinds 2007 is hij advocaat bij de balie West-Vlaanderen (Eubelius - Kortrijk). Dominique is als advocaat vooral actief in het vennootschapsrecht en in het insolventierecht. Hij publiceert regelmatig over onderwerpen binnen die domeinen en is ook regelmatig spreker op studiedagen en seminaries.
Deontologie en kantoororganisatie
Je wordt vertrouwd met de deontologische en organisatorische aspecten van het beroep. Met een overzicht van het gereglementeerd kader en rechts-en beroepsnormen van diverse economische beroepen kan je een passend klanten-acceptatie beleid vaststellen. Ook begrijp je het belang van interne kwaliteitsbeheersing en leer je effectieve organisatiemethoden toepassen voor een goed functionerend kantoor.
Deontologie
In deze sessie worden onder meer de volgende onderwerpen behandeld:
- Overzicht van het gereglementeerd kader van de diverse economische beroepen;
- Rechts- en beroepsnormen m.b.t. deze diverse economische beroepen;
- Specifieke studie van de W. 17 maart 2019:
- opdrachten en activiteiten;
- vormen van uitoefening;
- onverenigbaarheden;
- toegang tot het beroep;
- permanente beroepsopleiding.
- Juridische en beroepsnormen:
- basisprincipes;
- onafhankelijkheid;
- relaties met cliënten;
- relaties met confraters;
- relaties met het ITAA;
- relaties met derden (inclusief preventief luik);
- beroepsgeheim en discretieplicht;
- aansprakelijkheid;
- toezicht en beroepstucht.
Na dit college kan de cursist een passend klanten-acceptatie beleid vaststellen. De cursist kan eveneens met kennis van zaken communiceren met de verschillende actoren waarmee hij in het kader van zijn opdracht in contact komt. Hij/zij is in staat om de activiteiten van zijn/haar team te coördineren en zich verder te ontwikkelen in een digitale omgeving bij zijn/haar klant of (kantoor)onderneming.
Kantoororganisatie
Elk ITAA-kantoor dient te beschikken over een kwaliteitshandboek met daarin doeltreffende gedragslijnen, procedures en interne controlemaatregelen, evenredig met hun aard en omvang in het kader van het klantacceptatiebeleid. Dit bevat o.a. informatie over de sectoren die aanvaard worden, hoe een onderzoek naar de solvabiliteit of het risico op discontinuïteit is opgevat, waar het kantoor geografisch actief wenst te zijn, hoe het de onafhankelijkheidsregels respecteert.
De interne procedures moeten aantonen dat het kantoor beschikt over de nodige competenties, vaardigheden en middelen voor het accepteren of de voortzetting van een opdracht. Deze middelen bestaan enerzijds uit voldoende goed opgeleide medewerkers en anderzijds uit de juiste tools, software, database en documentatie.
Een essentieel onderdeel van het klantacceptatiebeleid vormt de opdrachtbrief, die de samenwerkingsvoorwaarden vastlegt tussen de cijferbeoefenaar en de klant en de diensten beschrijft die hij/zij verleent. De opdracht moet in een duidelijke en klare taal uitgedrukt zijn.
Om al deze formele aspecten onder controle te kunnen houden, dient een interne kwaliteitsbeheersing het goed functioneren van het kantoor te verzekeren. In functie van de omvang van het kantoor is een organisatietool noodzakelijk die de informatieverwerkings- en verificatieprocedures omvat die leiden tot informatiebeheersing. Door een transparante organisatie, compacte en toepasbare procedures, kruiscontroles een functiescheiding en regelmatige interne audits op de gedragslijnen kan dit bereikt en geborgd worden.
Adviesnota - praktijkcase accountancy
Met de adviesnota toon je aan dat je de kennis en ervaring opgedaan tijdens het postgraduaat, kan verwerken en toepassen waarbij je tevens in staat bent om dit op een verbale manier toe te lichten.
Adviesnota - praktijkcase accountancy
Je schrijft een advies inzake een concrete boekhoudkundige of fiscale probleemstelling. Hierbij integreer je de inhoud van verschillende vakken, je bekijkt het probleem met andere woorden vanuit verschillende invalshoeken.
De adviesnota wordt op het einde van de opleiding gepresenteerd aan een jury en aan de mede-cursisten. Men krijgt 5 minuten om de nota te pitchen, waarna 10 minuten vraagstelling volgt.
Dit onderdeel is een zeer goede voorbereiding voor wie het mondeling bekwaamheidsexamen bij het ITAA wenst af te leggen. Er wordt op het einde van het 2e jaar tevens een extra sessie 'Begeleidingstraject mondeling examen ITAA' voorzien voor de geïnteresseerde cursisten!