Hoe kunnen we als gedreven mentoren een reële meerwaarde betekenen?
We vertrekken van concrete casestudies en bieden via interacties handvaten aan. Vervolgens ontdekken we vier tools en passen we ze toe in groepjes.
Inschrijven kan via Eekhout Academy.
Deze navorming kan ook ingericht worden voor een schoolteam. Via deze link kan je daarvoor een aanvraag indienen.
Hoe kunnen we als gedreven mentoren een reële meerwaarde betekenen?
In het eerste deel van de navorming wordt een korte brainstorm oefening gedaan met de deelnemers om praktijkervaringen uit te wisselen en te leren kennen.
Vervolgens worden een viertal concrete “cases” voorgelegd waarmee verder gewerkt wordt voor een analyse (eerst in groepjes, vervolgens plenair).
Hiervoor worden vier evidence informed tools gebruikt die ook door mentoren gehanteerd kunnen worden in de eigen praktijk.
Om af te sluiten wordt het kernkwadrantenmodel van Ofman uitgelegd en toegepast.
Gebruikte methodologie tijdens de workshop: Brainstorming – discussie en interacties – reflecties over cases en tools – confrontatie van diverse standpunten - zelfreflectie
- kleuteronderwijs
- lager onderwijs
- secundair onderwijs
- buitengewoon onderwijs
- OKAN
- volwassenenonderwijs
- De deelnemers kunnen mogelijke problemen die ze in de praktijk tegenkomen herkennen en ze weten hoe ze ze moeten aanpakken.
- De deelnemers leren hoe ze kunnen werken met een viertal direct toepasbare tools.
Voorkennis is niet nodig. Ik ga er wel van uit dat alle deelnemers mentor zijn.
De workshop richt zich vooral naar mentoren die starten of die hun eerste nascholingen willen vormen. Minder naar heel ervaren mentoren die al opleiding gevolgd hebben.
De workshop wordt gegeven door Tom Robaey
Tom is master in de romaanse talen en master in de bedrijfscommunicatie. Hij is leerkracht Frans HSO Emmaüsinstituut te Aalter met 30 jaar praktijkervaring. Hij is er vakgroepcoördinator en reeds jarenlang mentor.
De workshop vindt plaats op de VIVES camput te Brugge (Xaverianenstraat 10)
Hoe kunnen we als gedreven mentoren een reële meerwaarde betekenen?
Tom Robaey
Waarom kiezen voor een opleiding ‘Hoe kunnen we als gedreven mentoren een reële meerwaarde betekenen?’ bij VIVES Continue
Kleine lesgroep
We laten bewust slechts een beperkt aantal cursisten toe. Dit om een goede interactie tussen de docent en de cursisten te garanderen. Het uitwisselen van ervaringen en best practices onderling zorgt voor een grote meerwaarde.
Kruisbestuiving
Expertise uit verschillende werkvelden wordt gecombineerd.
Eekhout Academy
Uniek samenwerkingsverband voor opleiding, vorming en training geënt op de behoeften van scholen. Partnerschap tussen KU Leuven Campus Kulak Kortrijk en hogeschool VIVES.
Verdiepend
Via deze opleiding verdiep je je in een specialisatie binnen je vakdomein. Komt tegemoet aan wie als specialist actueel wil blijven of zich nog dieper wil bekwamen.
Actief uitwisselen van ervaringen
Het uitwisselen van professionele ervaringen komt uitdrukkelijk aan bod tijdens de contacturen van deze opleiding.