Computationeel denken in het lager onderwijs
Wat houdt computationeel denken precies in en hoe integreren we dit vanuit een aantrekkelijke context in onze lessen wiskunde, STEM of Wero.
- Doorniksesteenweg 145, Kortrijk
- 3u
- 20 plaatsen
72 EUR(Vrij van BTW)
Inschrijven voor deze navorming gebeurt via Eekhout Academy.
Deze navorming kan ook ingericht worden voor een schoolteam. Via deze link kan je daarvoor een aanvraag indienen.
Deze nascholing richt zich op de implementatie van zinvolle activiteiten rond computationeel denken in het lager onderwijs.
Een nascholing die je op een begrijpelijke manier eerst uitlegt wat computationeel denken in het lager onderwijs precies is. Daarna gaan we aan de slag. In de nascholing wordt uitgesproken aandacht besteed aan de 10 competenties van Computationeel Denken. We leren dat Computationeel denken meer is dan enkel programmeren.
Voor veel kinderen -en leerkrachten- is het een droom om de wereld om ons heen net iets beter te begrijpen. Vanuit aantrekkelijke contexten kijken we hoe computationeel denken geïntegreerd kan worden in onze lessen wiskunde, STEM of Wero. Twee vliegen in één klap. Want zeg nu zelf, je wil toch ook je lessen nét iets computationeler maken zonder dat je daarvoor een cursus programmeren moet volgen?
Na een korte uitleg gaan de deelnemers zelf hun computationele vaardigheden ontdekken bij het lezen van een busplannetje. Daarna worden de 10 vaardigheden besproken en komen twee langere opdrachten. Zowel plugged als unplugged, voor iedereen haalbaar natuurlijk.
Hands-on, met een degelijke basis om zelf toe te passen in je lessen met een heleboel voorbeelden, ondersteund door een presentatie met slides en filmfragmenten van authentieke klassituaties uit de basisschool.
De navorming wordt gegeven door Geert Neyrynck. Hij is onderzoeker en docent in de bachelor lager onderwijs van hogeschool Vives voor de vakken STEM, natuur en techniek en wero. Daarvoor was hij 17 jaar leerkracht in het basisonderwijs en werkte bij een testmachine-bedrijf.
- Leerkrachten lager onderwijs
- Leerkrachten secundair onderwijs (1e graad)
- Leerkrachten buitengewoon onderwijs
- Herken de basiscompetenties van computationeel denken.
- Maak de transfer van deze basiscompetenties naar klasactiviteiten en lessen.
Geen voorkennis vereist.
Waarom kiezen voor een opleiding ‘Computationeel denken in het lager onderwijs’ bij VIVES Continue
Kleine lesgroep
We laten bewust slechts een beperkt aantal cursisten toe. Dit om een goede interactie tussen de docent en de cursisten te garanderen. Het uitwisselen van ervaringen en best practices onderling zorgt voor een grote meerwaarde.
Eekhout Academy
Uniek samenwerkingsverband voor opleiding, vorming en training geënt op de behoeften van scholen. Partnerschap tussen KU Leuven Campus Kulak Kortrijk en hogeschool VIVES.
Hands-on
Deze opleiding is nog meer praktijk gericht. Je oefent de competenties tijdens de sessies. Je gaat dus actief aan de slag.
Actief uitwisselen van ervaringen
Het uitwisselen van professionele ervaringen komt uitdrukkelijk aan bod tijdens de contacturen van deze opleiding.